Efter pres fra flere lande i EU, har EU og Google fredag indgået en aftale om at ændre standardindstillingerne i spil, der downloades som apps med mulighed for tilkøb.
*Google er ifølge Forbrugerombudsmanden gået med til at ændre følgende i de apps, de udbyder:
*1. I spil, der bliver markedsført som gratis, skal det tydeligt fremgå, at de funktioner - også kaldet in-apps - som kan købes i spillene, kan koste penge. In-apps kan for eksempel være virtuelle guldmønter, våben og foder.
*2. Spillene må ikke indeholde købsopfordringer rettet mod børn som for eksempel "køb nu – og bliv endnu stærkere" eller "opgradér nu". Det er i modstrid med EU-reglerne om markedsføring rettet mod børn og unge.
*3. Spilplatformenes standardindstillinger ændres, således at det kun med forhåndsaccept bliver muligt at købe en app-ydelse i en tidsbegrænset periode uden brug af kode. De "åbne købsvinduer" har forvoldt problemer med meget store træk på forældrenes kreditkort uden deres viden herom.
*4. Desuden indvilger Google i at gøre det enklere for brugerne at kontakte spiludbyderne, når de vil klage.
Kilde: Forbrugerombudsmanden
/ritzau/