FAKTA: Her er IC4-togenes mange problemer

Skrevet af admin

05/12/2014

Mest læste i dag

Det er efterhånden mange år siden, at DSB gik med til at omtale indkøbet af IC4-togene som en skandale. Det skyldes en efterhånden uoverskuelig liste med problemer på togtypen:

* Forsinkelser: IC4-toget blev bestilt i 2000 fra italienske Ansaldobreda med en forventning om, at det sidste tog var leveret i 2006. I stedet kom det sidste tog til Danmark i efteråret 2013 – med en forsinkelse på syv år. På det tidspunkt forventede DSB, at alle IC4-tog var godkendt til kørsel med passagerer i starten af 2015.

* Revnede aksellejekasser: På fire IC4-tog og et IC2-tog har DSB konstateret revner på den kasse, der holder togets hjulaksel på plads. DSB er i færd med at undersøge årsagen til problemet, som blev set første gang i 2010, men som først blev indberettet til Trafikstyrelsen i 2014. Der er efterfølgende også konstateret revner i udstødningsmanifolden.

* Skæve hjul: I sidste uge meddelte DSB, at IC4-togenes hjul i gennemsnit skrottes efter 250.000 kilometer. Til sammenligning holder IC3's hjul næsten fem gange så længe, og DSB beskriver den lave holdbarhed som "uventet". De skæve hjul er samtidig den hovedmistænkte i sagen om de revnede aksellejekasser.

* Bremser: IC4-toget har i flere tilfælde haft problemer med at bremse. I november 2011 kørte to IC4-tog med få dages mellemrum forbi røde stopsignaler, hvilket fik Trafikstyrelsen til at udstede et kørselsforbud. DSB har siden fået tilladelse til at køre med togene med en hastighedsbegrænsning på 140 kilometer i timen i løvfaldsperioden i oktober og november, mens grænsen er 180 kilometer i timen resten af året. I december 2013 stødte to IC4-tog sammen på Esbjerg station, da det ene ikke kunne bremse ned på den ventede strækning trods en fart på blot 30 kilometer i timen.

* Kobling: IC4-togsættene er på nuværende tidspunkt ude af stand til at koble sig til og fra hinanden undervejs i driften. Det er en forudsætning for, at toget kan indgå i trafikken mellem landsdelene, som det oprindeligt var tiltænkt. Problemet ventes først løst i 2017.

* Computer: Et tilbagevendende problem med IC4 er togets kørecomputer, som har affødt adskillige problemer.

/ritzau/