Fakta: Sådan fungerer akuttelefonen 1813

Skrevet af Holger Madsen

06/01/2014

Mest læste i dag

Patienter i Region Hovedstaden har siden 1. januar skullet ringe 1813, hvis de får brug for lægehjælp uden for deres egen læges åbningstid. Den nye akuttelefon har erstattet den gamle lægevagtsordning.

Man skal også ringe 1813, hvis man skal på skadestuen. I telefonen får patienterne en forventet mødetid, og ventetiden starter dermed derhjemme.

Sygeplejersker og læger betjener akuttelefonen døgnet rundt og kan henvise til den rette akutmodtagelse eller -klinik eller sende en læge hjem til patienterne.

På opstartsdagen, 1. januar, havde borgere i Region Hovedstaden problemer med at komme igennem på telefonen, hvor de fik at vide, at alle linjer var optaget. Den gennemsnitlige ventetid var på 15 minutter, mens enkelte ventede i over 45 minutter. Der blev kaldt ekstra mandskab på vagt.

Der blev udvidet med 50 telefonlinjer til 190 i alt for at lette presset. Siden er antallet af linjer blevet udvidet til 240.

1813-akuttelefonen modtog 6.141 opkald nytårsdag, og den hidtidige rekord blev sat lørdag med 7.054 opkald. Henholdsvis 2.769 og 2.834 patienter blev behandlet via telefonen på de to dage.

Kilde: Region Hovedstaden