FAKTA: Sådan lyder DSB's aftale med staten

Forbrugerrådet Tænk vil have skærpede krav til kundeservicen i den kommende kontrakt mellem DSB og staten. Her kan du se målene i den gældende aftale:

* Kontrakten måler servicen på to parametre: Andelen af tog uden større forsinkelser, kaldet rettigheden, og andelen af tog, som ikke er aflyst, kaldet pålideligheden.

* Et tog betegnes som rettidigt, når det ankommer senest 5 minutter og 59 sekunder efter køreplanens forskrifter.

* DSB skal i år levere en rettidighed på 93 procent for fjern- og regionaltog. I de første ni måneder af 2014 lå den på 94,6 procent.

* Hvis rettidigheden er for lav, skal DSB betale en bod, som maksimalt kan være på 3,33 millioner kroner på et kvartal. Den udløses, hvis rettidigheden er under 75 procent.

* 1. januar 2015 begynder DSB også at måle den såkaldte kunderettidighed, som vægter de enkelte afgange efter antallet af passagerer.

* I år skal DSB levere en pålidelighed på 99,5 procent. I årets første ni måneder var den 99,1 procent.

* Ligesom med rettidigheden udløser for lav pålidelighed en regning til DSB. Den kan ligeledes maksimalt løbe op i 3,33 millioner kroner per kvartal. Det sker, hvis pålideligheden er under 95,75 procent.

Kilde: DSB

/ritzau/

 

Top partnere


Lån penge
Find det bedste lån til dig, der lige står og mangler penge her og nu til en rejse eller en ny computer.


Vejle24
Vejles nye netavis med seneste nyt fra Vejle og omegn.


På Samlino.dk kan du beregne og sammenligne lån til bil på tværs af 15+ selskaber. Prøv i dag på www.samlino.dk/laan/billaan
 

 

 

Dagens Gossip