FAKTA: Sådan startede Se og Hør-skandalen

Torsdag har Pressenævnet truffet afgørelse i sagen om syv kendte danskere, der havde anmeldt Se og Hør for at krænke deres privatliv ved at bruge den såkaldte tys-tys-kilde.

Pressenævnet har besluttet ikke at gå ind i sagen, da bevisførelsen ikke var stærk nok. Alligevel har nævnet valgt at rejse et principielt spørgsmål om mediernes brug af betalte kilder.

Her er et overblik over, hvordan Se og Hør-sagen startede:

* En advokatundersøgelse, som Aller-koncernen har fået lavet af sig selv, slår fast, at ugebladet Se og Hør gennem en årrække købte ulovlige oplysninger fra en kilde i betalingsfirmaet Nets.

* Ifølge undersøgelsen foregik tys-tys-kildens ulovlige overvågning af kendtes og kongeliges kreditkortoplysninger fra efteråret 2008 til 2011.

* Samtidig er der ifølge rapporten risiko for, at skattereglerne ikke har været overholdt, når det gælder aflønningen af tys-tys-kilden.

* Udgiverdirektør i Aller og tidligere konstitueret chefredaktør på Se og Hør Per Ingdal har trukket sig fra sin position efter skandalen.

* Syv personer er foreløbig sigtet i sagen, heriblandt de tidligere chefredaktører på Se og Hør Henrik Qvortrup og Kim Henningsen.

Kilde: Aller-koncernen.

/ritzau/

 

Top partnere


Lån penge
Find det bedste lån til dig, der lige står og mangler penge her og nu til en rejse eller en ny computer.


Vejle24
Vejles nye netavis med seneste nyt fra Vejle og omegn.


Sammenlign sikre og regulerede casino-sider i Danmark. Udforsk de bedste online casinoer på www.bedrageri.com/online-casino


På Samlino.dk kan du beregne og sammenligne lån til bil på tværs af 15+ selskaber. Prøv i dag på www.samlino.dk/laan/billaan
 

Dagens Gossip