FAKTA: Vejen til øget inklusion

Skrevet af admin

18/11/2014
* Det nyeste lovkrav til inklusion i folkeskolen trådte i kraft ved begyndelsen af skoleåret 2012/13.* Målet er, at 96 procent af eleverne skal være inkluderede i den almindelige undervisning i 2015.* I marts 2014 undersøgte forskere fra Aarhus Universitet og SFI for andet år i træk inklusions-indsatsen i 12 repræsentativt udvalgte kommuner.* Her var andelen af inkluderede elever steget til 95,5 procent fra 94,9 procent sidste år og 93,1 i 2010.* Samtidig erklærede 75 procent af skolelederne sig "enig eller meget enig" i målsætningen om inklusion.* Forskerne konstaterede dog også, at støtten til inklusionsindsatsen er faldet yderligere hos lærerne, så det nu kun er hver syvende, der bakker op, mod hver femte i 2013.* Samtidig oplever både lærere og skoleledere svigtende opbakning hos forældrene.* Til gengæld er andelen af elever, der får 02 eller derunder i læsning, faldet fra 20 procent i 2010 til 12 procent i 2013.* I en ny rundspørge, som Jyllands-Posten har foretaget blandt danske borgmestre svarer seks ud af 10, at det er muligt at inkludere flere elver i undervisningen, end man gør i dag.Kilde: Ministeriet for Børn og Undervisning

Dagens topnyheder

* Det nyeste lovkrav til inklusion i folkeskolen trådte i kraft ved begyndelsen af skoleåret 2012/13.

* Målet er, at 96 procent af eleverne skal være inkluderede i den almindelige undervisning i 2015.

* I marts 2014 undersøgte forskere fra Aarhus Universitet og SFI for andet år i træk inklusions-indsatsen i 12 repræsentativt udvalgte kommuner.

* Her var andelen af inkluderede elever steget til 95,5 procent fra 94,9 procent sidste år og 93,1 i 2010.

* Samtidig erklærede 75 procent af skolelederne sig "enig eller meget enig" i målsætningen om inklusion.

* Forskerne konstaterede dog også, at støtten til inklusionsindsatsen er faldet yderligere hos lærerne, så det nu kun er hver syvende, der bakker op, mod hver femte i 2013.

* Samtidig oplever både lærere og skoleledere svigtende opbakning hos forældrene.

* Til gengæld er andelen af elever, der får 02 eller derunder i læsning, faldet fra 20 procent i 2010 til 12 procent i 2013.

* I en ny rundspørge, som Jyllands-Posten har foretaget blandt danske borgmestre svarer seks ud af 10, at det er muligt at inkludere flere elver i undervisningen, end man gør i dag.

Kilde: Ministeriet for Børn og Undervisning