Forside Nyheder Farvel til benzin- og dieselbiler: Frygter stort kollaps i bilindustrien

Farvel til benzin- og dieselbiler: Frygter stort kollaps i bilindustrien

biler
Witaker / Shutterstock

Farvel til benzin- og dieselbiler.

Lige nu læser andre

Fra 2035 skal bilbranchen i EU tage et historisk sving. Her bliver det efter planen slut med at sælge nye benzin- og dieselbiler – et markant skridt i unionens grønne omstilling.

Målet er klart: at reducere CO2-udledningen fra transportsektoren. Men for mange europæere rejser beslutningen flere spørgsmål end svar.

Den nye lov betyder, at ingen fabriksnye biler med forbrændingsmotor må sælges efter 2035.

Det skriver Boosted

Det gælder både benzin-, diesel-, hybrid- og plug-in hybridbiler. Dermed er det slut med nye biler, der kører på fossile brændstoffer – medmindre de udelukkende anvender CO2-neutrale, syntetiske brændstoffer, de såkaldte e-fuels.

Læs også

For eksisterende bilejere er der dog ingen grund til panik. Forbuddet rammer kun nybilsalget, og du kan derfor fortsætte med at køre i din nuværende bil, så længe du ønsker.

Også brugtmarkedet består, så køb og salg af ældre benzin- og dieselbiler vil fortsat være lovligt efter 2035.

“De nye regler betyder ikke, at ingen biler på vejene må producere kuldioxidudledning i 2035. Reglerne påvirker ikke eksisterende biler,” forklarede det tidligere EU-parlamentsmedlem Jan Huitema, som har spillet en central rolle i forhandlingerne.

Frygter kollaps i bilindustrien

For mange bilkøbere er det dog stadig uklart, hvad fremtiden bringer. EU-parlamentet forventer, at omkostningerne ved at eje en forbrændingsbil vil stige – både når det gælder brændstof, forsikring og vedligeholdelse.

Læs også

Det kan på sigt skubbe flere mod elbiler og alternative løsninger.

Men forbuddet har langt fra fået alle med på vognen.

Tyskland og Italien, to af de største bilproducerende lande i Europa, har for nylig krævet, at EU genovervejer beslutningen.

De frygter, at et totalt stop for nye forbrændingsbiler kan føre til et kollaps i den europæiske bilindustri.

Selvom 2035 endnu ligger et årti ude i fremtiden, er beslutningen allerede blevet et symbol på den balancegang, Europa står i – mellem grønne ambitioner og hensynet til arbejdspladser, industri og forbrugere.

Ads by MGDK