Der er mange penge at spare.
Lige nu læser andre
Bankforretninger er for mange en naturlig del af hverdagen.
Lønnen går ind, regninger bliver betalt, og opsparingen vokser stille og roligt.
Men bag de daglige transaktioner gemmer der sig et økonomisk landskab, som de færreste har overblik over.
Hvad koster det egentlig at være kunde i en bank – og hvordan finder man svaret?
Læs også
En ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk har sat fokus på, hvor svært det er at gennemskue bankernes priser.
Det skriver TV 2.
Ifølge direktør Winni Grosbøll findes der op mod 1.000 forskellige gebyrer, som varierer fra bank til bank – både i navn, beregningsmetode og hyppighed.
Forbrugerrådet har i deres analyse måtte gennemsøge op til 18 dokumenter hos én bank for at finde alle relevante omkostninger.
Mange penge at spare
Konsekvenserne er ikke små. I undersøgelsen har man gennemgået syv modelfamilier og sammenlignet, hvad de ville betale i 17 forskellige banker.
I ét eksempel kunne familien spare næsten 48.000 kroner om året ved at vælge den billigste bank frem for den dyreste.
Selv unge med en simpel økonomi, men en fuldt udnyttet kassekredit, kunne finde forskelle på op til 5.000 kroner.
Ifølge underdirektør Niels Arne Dam forsøger bankerne løbende at forbedre rådgivningen.
Han peger dog på, at de fleste kunder ikke har så avancerede bankforretninger, at prissammenligninger burde være uoverskuelige.
For den opmærksomme forbruger kan der altså være tusindvis af kroner at hente.