Flere kunder er med til at løfte Nordeas overskud

Skrevet af admin

29/04/2015

Dagens topnyheder

Den nordiske finanskoncern Nordea har haft et glimrende første kvartal i 2015, hvor flere kunder er gået gennem dørene, og indtægterne samtidig er steget.

Det fremgår af bankens kvartalsregnskab, der er offentliggjort onsdag morgen.

Nordea er således kommet ud af første kvartal af 2015 med et nettoresultat på 1082 millioner euro mod 831 millioner euro i samme kvartal 2014.

Ifølge bankens koncernchef, Christian Clausen, var årets første kvartal præget af en øget kundeaktivitet og en stærk vækst i indtægterne.

- De ekstremt lave renter lægger pres på nettorentemarginalerne, men øger også efterspørgslen efter vores produkter og serviceydelser i andre dele af banken, siger koncernchefen i en kommentar til regnskabet.

Står det til Christian Clausen, er den større volatilitet - også kaldet usikkerhed - med til at øge behovet for Nordeas løsninger inden for risikostyring blandt erhvervskunder og institutionelle kunder.

- Og interessen for vores opsparings- og investeringsprodukter er fortsat meget stor i hele Europa, tilføjer Christian Clausen.

Nordea har blandt andet oplevet stor succes med bankens digitale løsninger, hvor især den daglige kundekontakt i høj grad er blevet flyttet over på den digitale platform, hvilket også har sparet en del omkostninger.

- Omkostningerne faldt som ventet, og kreditkvaliteten er fortsat solid. Kunderne er glade for vores digitale løsninger og bruger dem i stadig stigende grad, siger Nordeas koncernchef.

Den nordiske storbank vil løbende investere i nye digitale services, lyder det fra Christian Clausen, som i stigende omfang vil inddrage kunderne for at evaluere nye løsninger.

- Samtidig fortsætter vi arbejdet med at tilpasse banken mere fundamentalt til kundernes ændrede adfærd ved at forenkle driften og udskifte bankens kernesystemer de kommende år, siger koncernchefen.

Desuden oplyser finanskoncernen, at den nuværende strategiplan, der løber fra 2013 til 2015, erstattes af en ny plan.

Den præsenteres på bankens kapitalmarkedsdag i London 27. maj og løber fra 2016 til 2018.

/ritzau/