Forældre forstyrrer undervisningen i klasselokalet

Skrevet af admin

07/11/2015

Mest læste i dag

Når klokken ringer ind om morgenen i de danske folkeskoler, burde det være ensbetydende med, at undervisningen begynder.

Men stadig flere lærere oplever, at de bliver forhindret i at undervise, fordi elevernes forældre er i klasselokalet - travlt beskæftiget med at hjælpe deres børn på plads, med at spørge læreren om lektierne eller med at tale med andre forældre i klassen.

En række skoleledere, fagfolk og undervisningseksperter, som Kristeligt Dagblad har talt med, bekræfter samstemmende, at der er tale om en stigende, problematisk tendens.

- Forældrene gør det i bedste mening, men det er at gøre børnene en bjørnetjeneste. Det er både forstyrrende og giver en mindre effektiv undervisningstid, og det forhindrer børnene i at udvikle sig og være selvstændige, siger Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, til Kristeligt Dagblad.

Han mener, at udviklingen afspejler den generelle udvikling i samfundet, hvor børn er blevet små projekter for forældrene. Den fremstilling er lektor Frans Ørsted Andersen, institut for uddannelse og pædagogik ved Aarhus Universitet, enig i.

- Forældrene har fokus på deres eget barns læring og trivsel og blander sig for at varetage velfærdsmaksimeringen for netop eget barn. Desuden handler det om mistillid til skolen og til lærerne, siger han.

Professor og centerleder Niels Egelund, center for strategisk uddannelsesforskning ved Aarhus Universitet, genkender billedet af en forældregeneration, der har et enormt fokus på deres eget barns velbefindende.

- Det er en forfærdelig uskik og en misforståelse, at forældrene skal med ind i klassen. Børn skal afleveres af forældrene i porten, og så skal skolen nok sørge for, at de klarer sig resten af vejen, siger han til Kristeligt Dagblad.

/ritzau/