Forbrugergrupper angriber Katy Perry

Skrevet af Aller

23/10/2013
De har fundet sammen i en kritik af hendes samarbejde med Pepsi og indrykkede i går en fælles helsidesannonce i branchebladet Variety. Her får Perry det glatte lag i et åbent brev: »Flere tobaksfirmaer har brugt glamourøse berømtheder og modeller til at skildre rygning som smart, sexet og oprørsk. I dag bruger læskedrikproducenterne dig til at overbevise unge mennesker om, at det er smart, sexet og oprørsk at drikke sodavand. Budskabet er, at hvis du drikker Pepsi, kan du blive ligeså cool som Katy Perry«, skriver de seks, der omfatter blandt andre Center for Science in the Public Interest og California Center for Public Health Advocacy. Popstjernen har ingen formel reklamekontrakt med Pepsi, men virksomheden er inde over promoveringen af hendes nye studiealbum »Prism«. Koncernen var således sponsor på en nylig fankonkurrence, der gjaldt om at vælge Perrys næste singleudspil. Samarbejdet bør stoppe omgående, fastslår organisationerne med tanke på den fedmeepidemi, der truer USAs yngste generationer: »De unge elsker dig, Katy Perry. Dine fans tæller millioner af teenagere og før-teenagere. Denne hengivenhed har bragt dig kommerciel succes og umådelig rigdom, men popularitet blandt børn indebærer også et enormt ansvar. Lad være med at udnytte din popularitet til at gøre reklame for et produkt, der er årsag til sygdom hos dine fans«, lyder det videre. Pepsis talskvinde Andrea Foote afviser over for avisen USA Today, at samarbejdet med Perry er målrettet børn og fastholder, at koncernen er gennemført ansvarlig i sin markedsføring. Sangerinden selv har endnu ikke reageret på kritikken.

Dagens topnyheder

De har fundet sammen i en kritik af hendes samarbejde med Pepsi og indrykkede i går en fælles helsidesannonce i branchebladet Variety. Her får Perry det glatte lag i et åbent brev: »Flere tobaksfirmaer har brugt glamourøse berømtheder og modeller til at skildre rygning som smart, sexet og oprørsk. I dag bruger læskedrikproducenterne dig til at overbevise unge mennesker om, at det er smart, sexet og oprørsk at drikke sodavand. Budskabet er, at hvis du drikker Pepsi, kan du blive ligeså cool som Katy Perry«, skriver de seks, der omfatter blandt andre Center for Science in the Public Interest og California Center for Public Health Advocacy. Popstjernen har ingen formel reklamekontrakt med Pepsi, men virksomheden er inde over promoveringen af hendes nye studiealbum »Prism«. Koncernen var således sponsor på en nylig fankonkurrence, der gjaldt om at vælge Perrys næste singleudspil. Samarbejdet bør stoppe omgående, fastslår organisationerne med tanke på den fedmeepidemi, der truer USAs yngste generationer: »De unge elsker dig, Katy Perry. Dine fans tæller millioner af teenagere og før-teenagere. Denne hengivenhed har bragt dig kommerciel succes og umådelig rigdom, men popularitet blandt børn indebærer også et enormt ansvar. Lad være med at udnytte din popularitet til at gøre reklame for et produkt, der er årsag til sygdom hos dine fans«, lyder det videre. Pepsis talskvinde Andrea Foote afviser over for avisen USA Today, at samarbejdet med Perry er målrettet børn og fastholder, at koncernen er gennemført ansvarlig i sin markedsføring. Sangerinden selv har endnu ikke reageret på kritikken.