Forbrugerombudsmanden stævner Nordea i sag om nethandel

Skrevet af admin

09/12/2014

Dagens topnyheder

En kunde i Nordea havde købt nogle varer på nettet med sit Visa/dankort. Men varerne blev ikke leveret - og derfor burde kunden få sit tab dækket via sin bank. Men det afviste Nordea. Så nu stævner Forbrugerombudsmanden banken.

- Det er helt afgørende for tilliden til nethandlen, at forbrugere, som i god tro køber en vare på nettet, kan få deres penge tilbage, hvis varen ikke bliver leveret, fordi sælgeren viser sig at være en svindler, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en kommentar.

Han mener, at Nordea har afvist at anerkende en grundlæggende regel om forbrugerbeskyttelse ved nethandel. Og det er for at undgå fremtidig usikkerhed, at banken nu er stævnet, oplyser forbrugerombudsmanden.

Nordea tilbageførte pengene til kunden, efter Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen. Banken har henvist til, at der i de internationale kortselskabers nugældende regler er et krav herom, men anerkender ikke, at det tillige er en pligt efter dansk lovgivning.

- Det er bemærkelsesværdigt, at Nordea gerne vil tilbageføre pengene til forbrugeren, fordi det står i kortselskabernes regler, men ikke som følge af lovgivningen. Derfor vil jeg nu gerne have, at domstolene tager stilling til spørgsmålet, siger Henrik Øe.

Sagen er nu indbragt for Sø- og Handelsretten, da forbrugerombudsmanden vil have rettens ord for, at banken bærer risikoen og derfor skal tilbageføre pengene, når en sælger på nettet viser sig at være en svindler.

I den konkrete sag har forbrugeren bestilt originale sportssko på nettet. Men i stedet blev der leveret en kopivare. Prisen lå på et niveau, hvor forbrugeren ikke havde nogen grund til at tro, at sælgeren ville sende varemærkeforfalskede sko, der blev destrueret af Skat.

/ritzau/