Forskere: Du shopper mere end du tror på tom mave

Skrevet af Alexander Klemp

20/04/2015

Dagens topnyheder

Du har sikkert hørt, at du shopper mere mad og søde sager, hvis du render i supermarkedet på tom mave, fortæller vg.no.

Men nu har forskere fra universitetet i Minnesota, USA fundet ud af, at sult faktisk påvirker vores indkøbsvaner i højere grad end først antaget. 

De stilte sig op ved udgangen af et indkøbscenter, hvor der blev solgt andet end mad. Her bad de om at se kundernes fakturaer og spurgte, hvor sultne de var. 

Læs også: Sådan vælger du en sikker autostol til dit barn

Efter at have justeret tallene for tiden, som kunderne havde brugt i indkøbscentret samt deres humør, så viste det sig, at de personer som var sultne, brugte i gennemsnit 64% flere penge end personer, som var mindre sultne. 

Samme forskere konstruerede også et laboratorieforsøg, hvor de inviterede 63 personer ind til et forsøg på tom mave. Herefter blev de delt op i to grupper, hvor en gruppe fik noget mættende kage og den anden fik ikke noget. 

Til selve forsøget skulle de to grupper så vurdere nogle brevklemmer og spurgt, hvor mange de kunne tænke sig at få.

Læs også: Lejlighed i byen, villa på strandvej eller stråtækt idyl: Så meget får du for de samme penge

Der var ingen forskel i, hvordan grupperne vurderede brevklemmerne, men dem, som var sultne, ville have 70% flere brevklemmer med. 

Et et lignende forsøg, hvor deltagerne skulle betale for brevklemmerne, var resultatet det samme.

Alison Jing Xu er en af forskerne bag undersøgelsen, og hun tror, at svaret skal findes i hormonet ghrelin. Dette hormon frigøres i mavesækken, når vi er sultne, og niveauet er højst lige inden vi skal spise. 

Men forskerne mener altså, at homonet påvirker mere end bare vores sult, så snup lige en bid mad inden du tager afsted.

 

Følg Dagens Forbrug for flere lignende artikler: