Google: Vi ser frem til at forklare os over for EU

Skrevet af admin

15/04/2015

Dagens topnyheder

Virksomheden bag verdens mest populære søgemaskine på internettet, amerikanske Google, mener i modsætning til EU-Kommissionen, at der er masser af plads til dens konkurrenter.

Google siger i en pressemeddelelse efter onsdagens melding fra konkurrencekommissær Margrethe Vestager om, at virksomheden synes at misbruge sin dominerende position, at man "med al respekt er voldsomt uenig".

- Vi ser frem til at tale vores sag i de kommende uger, hedder det fra vicedirektør Amit Singhal fra Google Search.

- Selv om Google nok er den mest anvendte søgemaskine, så kan folk nu finde og få adgang til information på flere forskellige måder. Og anklager om skader for forbrugere og konkurrenter har vist sig at være skudt langt forbi målet, skriver Singhal.

Google sætter i sin pressemeddelelse navn på en række andre søgemaskiner og andre tjenester, der klarer sig fint på markedet, når forbrugerne leder efter produkter og anbefalinger på nettet.

Det drejer sig blandt andre om søgemaskinerne Bing, Yahoo, Quora, DuckDuckGo, søgeassistenterne Siri og Cortana, specialtjenester fra Amazon, Expedia og eBay samt sociale medier som Facebook, Pinterest og Twitter.

- Enhver økonom vil sige, at man typisk ikke ser meget ny innovation, nye spillere eller investeringer i sektorer, hvor konkurrencen halter eller er domineret af én spiller. Men det er lige præcis det, der sker i vores verden, lyder det fra Googles Singhal.

EU-Kommissionen har efter fem års indledende undersøgelser onsdag sendt en formel klagemeddelelse til Google med besked om, at virksomheden synes at handle i strid med EU's konkurrenceregler.

EU-Kommissionen siger i en pressemeddelelse, at Google ser ud til systematisk at give søgeresultater fra virksomhedens egne forretninger forrang ved præsentationen af søgeresultater.

Eftersom Google sidder på over 90 procent af markedet i de fleste EU-lande, er bekymringen, at forbrugerne ikke nødvendigvis får de billigste, bedste og mest relevante tilbud, når de for eksempel søger efter rejser eller andre produkter på nettet.

/ritzau/