Havarikommission: IC4-tog bremsede for langsomt i Esbjerg

Listen over problemer, der er registreret med de skandaleramte IC4-tog, har onsdag formiddag fået en ny tilføjelse.

Således konstaterer Havarikommissionen i en redegørelse, at to IC4-tog i december sidste år stødte sammen, fordi det ene tog var for længe om at bremse.

- Havarikommissionen konkluderer, at bremsesystemet (...) ikke var i stand til at bringe toget til standsning fra 30 kilometer i timen inden for den afstand, lokomotivføreren kunne forvente, lyder det i redegørelsens konklusion.

Hændelsen opstod på stationen i Esbjerg, hvor de to tog skulle kobles sammen.

Bremseproblemerne indtraf ved en markant lavere hastighed end de hændelser i efteråret 2011, som førte til, at IC4 blev taget helt ud af drift i en periode.

Dengang kørte to IC4-tog forbi røde stopsignaler, mens der blev meldt om yderligere tilfælde, hvor togtypen havde haft problemer med at bremse.

I sin redegørelse trækker Havarikommissionen en lige linje med de to hændelser.

- På baggrund af Marslev-rapporten (om hændelserne i 2011, red.) kombineret med Esbjerg-hændelserne konkluderer Havarikommissionen, at den forringede bremseevne, der blev konstateret, kan optræde uafhængigt af hastigheden, skriver kommissionen.

Den opfordrer Trafikstyrelsen til at sikre, "at IC4-togtypen under alle forhold, som må forventes i daglig drift, har en forudsigelig bremsefunktionalitet.

Hos DSB mener sikkerhedschef Lars Nordahl Lemvigh, at kommissionen blander æbler og pærer sammen.

- Vi mener ikke, at hændelsen i Esbjerg kan kædes sammen med en generel hypotese om, at IC4-toget mangler bremseevne, siger han til Ritzau.

Han forklarer, at DSB har indført en manuel procedure for lokomotivføreren, som skal sikre, at IC4 kan bremse fuldt op ved lave hastigheder. Senere skal en softwareopdatering af togets computer løse problemet.

- Der er nogle problemstillinger ved fuld opbremsning ved lave hastigheder på glatte skinner, som skal håndteres, medgiver sikkerhedschefen.

/ritzau/

 

Dagens Gossip