Horsens Kommune næstbedst på nettet

Skrevet af Elo Christoffersen

18/01/2013
Horsens Kommune placerer sig på en 2. plads ud af landets 98 kommuner i konkurrencen om at være Bedst på Nettet. Nu er kommunen nomineret til tre priser ud af tre mulige i konkurrencen om Bedst på Nettet 2012. I hovedkonkurrencen, der omfatter landets kommuner, får Horsens Kommune point for at lytte til og efterkomme borgernes net-ønsker. - Vi arbejder strategisk med at gøre hjemmesiden så tilgængelig som muligt for handicappede borgere og dermed for alle andre også. Borgerne har desuden mulighed for at give os feedback på hjemmesiden, og gøre os opmærksom på, hvis ting bør rettes eller forbedres, fortæller webmaster Jesper Bøje. Han tilføjer, at succesen med hjemmesiden også i stor udstrækning skyldes kommunens mange webredaktører, der løbende sørger for, at hjemmesiden er opdateret. Horsens Kommune har desuden opnået gode resultater med at få borgerne til at bruge de digitale selvbetjeningsløsninger. Det sikrer kommunen en nominering til ”Særprisen for fremme af digitale kanaler.” Der er især opnået resultater, når det gælder ansøgning om folkepension og boligstøtte. 85 % af ansøgningerne om folkepension bliver nu udfyldt digitalt. Endelig er Horsens Kommune nomineret til ”Særprisen for Sociale medier og nye platforme.” Her har kommunen gjort sig særlig bemærket med at engagere unge på Facebook og twitter til at få udarbejdet en ungepolitik. Digitaliseringsstyrelsen står bag Bedst på Nettet, der har til formål at måle kvaliteten af den offentlige digitale forvaltning og borgerselvbetjening.

Dagens topnyheder

Horsens Kommune placerer sig på en 2. plads ud af landets 98 kommuner i konkurrencen om at være Bedst på Nettet.

Nu er kommunen nomineret til tre priser ud af tre mulige i konkurrencen om Bedst på Nettet 2012.

I hovedkonkurrencen, der omfatter landets kommuner, får Horsens Kommune point for at lytte til og efterkomme borgernes net-ønsker.

- Vi arbejder strategisk med at gøre hjemmesiden så tilgængelig som muligt for handicappede borgere og dermed for alle andre også. Borgerne har desuden mulighed for at give os feedback på hjemmesiden, og gøre os opmærksom på, hvis ting bør rettes eller forbedres, fortæller webmaster Jesper Bøje.

Han tilføjer, at succesen med hjemmesiden også i stor udstrækning skyldes kommunens mange webredaktører, der løbende sørger for, at hjemmesiden er opdateret.

Horsens Kommune har desuden opnået gode resultater med at få borgerne til at bruge de digitale selvbetjeningsløsninger. Det sikrer kommunen en nominering til ”Særprisen for fremme af digitale kanaler.” Der er især opnået resultater, når det gælder ansøgning om folkepension og boligstøtte. 85 % af ansøgningerne om folkepension bliver nu udfyldt digitalt.

Endelig er Horsens Kommune nomineret til ”Særprisen for Sociale medier og nye platforme.” Her har kommunen gjort sig særlig bemærket med at engagere unge på Facebook og twitter til at få udarbejdet en ungepolitik.

Digitaliseringsstyrelsen står bag Bedst på Nettet, der har til formål at måle kvaliteten af den offentlige digitale forvaltning og borgerselvbetjening.