Forside Nyheder IC4-Skandalen ruller videre: DSB ignorerede revner i tog

IC4-Skandalen ruller videre: DSB ignorerede revner i tog

IC4-Skandalen ruller videre: DSB ignorerede revner i tog

Lige nu læser andre

Træthedsbrud. Sådan lød konklusionen i en rapport, som DSB for fire år siden bestilte fra det tyske firma Schaeffer Technology.
Virksomheden var blevet bedt om at vurdere skaderne i IC4-togenes understel.

Men rapporten, hvor det sort på hvidt fremgik hvad der lå til grund på togenes skader, kom aldrig uden for DSB-regi.

Det skriver Jyllands-Posten

Konsulentvirksomheden Atkins, som i 2011 skulle komme med den endelige vurdering til regeringen om, hvorvidt det i fremtiden var værd at satse på de omstridte IC4-tog, fik nemlig aldrig rapporten, som ellers blev lavet allerede året før.

Læs også

I stedet lød beskeden fra DSB, at bruddene i togenes understel skyldtes ‘menneskelige fejl’. Dette står der intet om i den – indtil nu – skjulte rapport fra Schaeffer Technology.

Afslørelsen får nu trafikordførere fra begge politiske fløje til at råbe op.

Transportminister Magnus Heunicke (S) vil kræve en redegørelse fra DSB. Han skriver i en mail til Jyllands-Posten, at det er ‘ufatteligt’, at DSB ikke gav Atkins alle tilgængelige oplysninger, og at det er ‘helt uforståeligt’, at man har ignoreret en rapport, som man selv har bestilt.

DSB’s sikkerhedschef, Lars Nordahl Lemvigh, siger til Jyllands-Posten:

– Jeg ønsker ikke at gøre mig til dommer over, hvordan vi burde have håndteret det i 2010. Vores fokus er nu at opklare, hvordan revnerne er opstået, og jeg kan konstatere, at myndighederne har været tilfredse med vores håndtering af sagen lige nu.

Læs også

Ads by MGDK