Ingeniører efterlyser kvalificerede naturteknik-lærere

Skrevet af admin

15/05/2015

Mest læste i dag

Det er ikke ligefrem overraskende, at danske skoleelever i en ny OECD-rapport ligger på en 22. plads ud af 76 lande, når det kommer til naturvidenskab og matematik, mener Ingeniørforeningen.

For eleverne kan ikke blive dygtige til naturfag, når der er mangel på kvalificeret lærerkraft i faget natur og teknik, lyder det fra foreningen, som finder rapportens resultat dybt utilfredsstillende.

- Placeringen er jo udtryk for, at man høster som man sår.

- Vi skal huske på, at danske skoleelever i deres første mange skoleår deltager i et lotteri for at få en linjefagsuddannet lærer i faget natur og teknik, siger Carsten Eckhart, formand for Ingeniørforeningens Uddannelsesudvalg i en pressemeddelelse.

Den vestlige verdens økonomiske samarbejdsorganisation, OECD, har sammenlignet de 76 landes testresultater i matematik og naturvidenskabelige fag og relateret dem til landenes uddannelsessystemer og økonomiske vækst.

Alle lande i top fem på listen over de dygtigste til matematik og naturfag er fra Asien med Singapore, Hongkong og Sydkorea øverst. Danmark ligger som nummer 22 under Storbritannien og Tjekkiet.

Ingeniørforeningen pointerer, at den skuffende placering kan skyldes, at det kun er hver anden lærer i natur og teknik på landsplan, der har de nødvendige kompetencer.

- Hvis ikke det billede ændrer sig, kan det ende med at blive et selvmål. Der er ingen tvivl om, at naturfagene er en hjørnesten i ethvert vidensamfund.

- Derfor er det langt fra optimalt, at vi ikke kan få opkvalificeret de undervisere, der skal motivere eleverne i 1.-6. klasse, siger Carsten Eckhart.

Der er afsat en milliardpulje frem til 2020, der skal gå til at efteruddanne landet folkeskolelærere, men ingen af midlerne er ifølge Ingeniørforeningen øremærket til underviserne i natur-teknik

/ritzau/