K: Forsinkelser skal have konsekvenser for DSB

Skrevet af admin

17/12/2013

Dagens topnyheder

DSB kan miste noget af kontrakten med staten, fordi etaten i sine første ni kontraktår aflyste 70 procent flere tog, end kontrakten tillader.

Det fastslår De Konservatives trafikordfører Mike Legarth.

Ritzau påviser, at DSB ikke klarer kravene i trafikkontrakten med staten, om at kun én ud af 100 togafgange må aflyses, og ni ud af 10 tog skal være mindre end seks minutter forsinket.

- Når man laver en kontrakt, skal der være en konsekvens, når man overskrider den. Det kan være en økonomisk konsekvens, men vi må også se på, hvem der skal være driftsherre på strækningerne.

- Skal DSB fortsat sidde på det antal strækninger, de gør nu, siger Mike Legarth.

DSB har siden 2004 haft trafikkontrakten for fjern- og regionaltog. Den gav sidste år DSB 2,5 milliarder kroner - knap en fjerdedel af omsætningen i DSB.

- Det er meget utilfredsstillende og stærkt kritisabelt, at der er så høj faktor af aflysninger. Derfor må vi have et møde med DSB. Jeg kalder ministeren i samråd, så vi kan drøfte, hvad vi kan gøre for at lave om på det, siger Mike Legarth.

I 2003 vandt Arriva flere togstrækninger i Midt- og Vestjylland fra DSB og genvandt i 2009 kontrakten for en årrække. Det skader ikke med konkurrence, mener Mike Legarth.

- Konkurrence er sundt. Hvis det skal til, så skal vi føre det ud i livet. Vi har altid sagt, at det ville være en god idé, hvis man tog nogle strækninger ud og udsatte DSB for konkurrence. Så ville virksomheden DSB blive lidt mere pålidelig, siger Mike Legarth.

Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen er enig.

- Vi kan jo også se, at Arriva kører langt mere rettidigt end DSB. Det kan på den baggrund godt være, at vi derfor skal se lidt nærmere på mulighederne for mere udlicitering, hvis det viser sig, at det kommer passagerne til gode, siger han.

Liberal Alliances Villum Christensen ønsker også privatisering.

- DSB kommer aldrig til at fungere, så længe det ikke er helt afhængigt af at gøre passagererne tilfredse, men bliver kunstigt understøttet af staten. Med et privat DSB vil vi få chancen for at få et mere effektivt togselskab, der fokuserer på kunderne, siger han.

/ritzau/