Kommentator: Thorning vil signalere, at der er ryddet op

Skrevet af admin

02/04/2015

Dagens topnyheder

Socialdemokraterne har torsdag lanceret partiets hidtil største kampagne i denne valgperiode i et forsøg på at signalere, at partiet med statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) i spidsen har fået "ryddet op i Danmark".

Det mener politisk kommentator Troels Mylenberg fra Fyns Amts Avis, som kalder kampagnen for gennemtænkt.

- Det er velplanlagt og godt timet af Socialdemokraterne i forhold til de dagsordner, de vil ramme. Det er sindssygt målrettet og gennemtænkt, siger han.

Socialdemokraterne har lanceret tre kampagner inden for kort tid, og de er blevet rullet ud på blandt andet sociale medier, videoklip på internettet og busreklamer.

- I "Det Danmark du kender" var formålet at skabe tryghed og få Thorning i centrum. Den næste kampagne var hård på indvandrerpolitikken, så man ikke kunne kritiseres for den og samtidig tage vælgere fra Dansk Folkeparti.

- Den nye kampagne skal ramme de borgerlige lige der, hvor de troede, de havde det bedste argument. Nemlig at Socialdemokraterne skulle være økonomisk uansvarlige, og at de har begået løftebrud, siger Troels Mylenberg.

Derfor er det godt set, at Socialdemokraterne nu forsøger at sætte løftebrudsdiskussionen i en ny kontekst.

- Socialdemokraterne har desperat behov for, at vælgerne bliver gjort bevist om, at grunden til, at man gjorde så meget "ondt" med dagpenge og efterløn og så videre, var, at man ikke havde penge til det.

- Thorning har hele tiden sagt, at opgaven var at få Danmark trygt gennem krisen, og kapløbet med tiden er, om danskerne når at få bibragt den opfattelse, at Danmark er gennem krisen, og at det går bedre, siger han.

Blandt de resultater, som Socialdemokraterne fremhæver i den nye kampagne, er, at 40.000 flere er kommet i arbejde, flere unge uddanner sig, og der er langt færre indbrud og røverier.

Ifølge Troels Mylenberg er det ikke nødvendigvis den sidste kampagne inden valget, som han tidligere selv har skudt til at blive udskrevet efter sommerferien.

Hvis den nye kampagne viser sig at være succesfuld, kan det dog sagtens blive udskrevet før, mener han.

/ritzau/