Lærere efterlyser penge til folkeskolen i budgetaftale

Skrevet af admin

03/06/2014

Dagens topnyheder

En ny folkeskolereform venter lige om hjørnet sammen med den daglige inklusions-udfordring.

Men der er imidlertid ikke sat nye penge af til folkeskolen i den nyligt indgåede budgetaftale mellem Kommunernes Landsforening (KL) og regeringen, lyder det fra Danmarks Lærerforening.

- Alle ved, at folkeskolen står overfor nogle meget store udfordringer. Og skal det lykkes at inkludere flere elever og samtidig skabe fremragende undervisning, så er der behov for nye ressourcer.

- Det gælder for eksempel til tolærerordninger og mere efteruddannelse, siger næstformand for Danmarks Lærerforening, Dorte Lange, til Ritzau i en skriftlig kommentar.

- Det er en meget stram økonomiaftale, som politikerne har indgået, og den tager slet ikke højde for, at folkeskolereformen med flere timer til eleverne ikke hænger sammen økonomisk, siger hun.

Tal fra BDO Kommunernes Revision viser, at udgifterne per elev på de almindelige folkeskoler er faldet med 12 procent fra 2002-2012. Derfor mener Dorte Lange også, at det havde været på sin plads med flere penge til folkeskolen.

- Der er ikke noget, lærere hellere vil end at levere spændende undervisning. Men det kræver selvfølgelig også, at der er nogle rammer, som gør det muligt.

- Og når langt flere elever skal inkluderes, og en ny kæmpe skolereform skal sættes i gang, så er det mildt sagt problematisk, at der er blevet færre penge per elev, siger Dorte Lange.

Ifølge Martin Damm, formand for KL, kommer kommunerne til at kunne levere samme service med den nye aftale.

- Det er en udmærket aftale for os. Det er klart, at vi altid kunne have brugt en, der var bedre. Men med det udgangspunkt, der var, så er den god. Og vi får mulighed for at have samme service i 2015, som vi har i 2014, siger han.

I budgetaftalen har KL og regeringen blandt andet afsat 40 millioner kroner til en pulje til udvikling af digitale lærermidler og etablering af en brugerportal for folkeskolen.

/ritzau/