Lærere: Eleverne bliver skolereformens tabere

Når folkeskolereformen træder i kraft til august, er formålet, at landets elever skal blive bedre. Men spørger man lærerne, mener nogen, at der vil ske det stik modsatte. Det skriver Politiken tirsdag.

I en rundspørge, som Politiken Research har lavet blandt 4000 lærere, siger 56 procent af de 930, der har svaret på rundspørgen, at de er helt uenige eller delvist uenige i, at børnene lærer mere med reformen.

10 procent er helt eller delvist enige i, at reformen vil have en positiv effekt.

Svarprocenten på 23 er ganske vist lav, og Politiken skriver, at undersøgelsen ikke er repræsentativ, men at den kan udtrykke en tendens.

Per Fibæk Laursen, der er professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet, siger, at lærernes engagement er afgørende for, om reformen lykkes.

- Alt det, politikerne vedtager, virker ikke direkte. Det påvirker rammebetingelserne i skolen, men hvis ikke det bliver omsat af engagerede og entusiastiske lærere, kan man ikke forvente, at det vil have en positiv virkning.

- Derfor er der i høj grad grund til at være bekymret over lærernes holdninger, siger Per Fibæk Laursen til Politiken.

Rundspørgen viser også, at to af tre lærere vurderer, at kvaliteten af deres undervisning vil blive lidt dårligere eller meget dårligere. Under fire procent, af dem der er har svaret, mener, at den vil blive lidt eller meget bedre.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) erkender, at rundspørgen er udtryk for "et kæmpe problem", men hun har fortsat tillid til, at lærerne vil "kunne se de muligheder, der er i reformen", når de vender tilbage fra sommerferien.

- Jeg håber, at når først lærerne kommer i gang med reformen, vil deres bekymring forhåbentlig blive gjort til skamme, siger Christine Antorini.

Helt så optimistisk er formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, ikke.

Han ser tallene som et udtryk for, at lærerne savner belæg for, at reformen vil virke efter hensigten. Blandt andet mener han ikke, at flere timer i skolen styrker eleverne fagligt.

- Vi mener ikke, at det er antallet af timer, men kvaliteten i timerne, der betyder noget for elevernes udbytte, siger lærerformanden.

Både elever og deres forældre er bekymrede over resultatet af rundspørgen. Formanden for Danske Skoleelever, Miranda Wernay Dagsson, frygter, at lærernes indstilling kan gøre det "svært at skabe bedre undervisning".

/ritzau/

 

Dagens Gossip