Klokken ringer. Frikvarteret er ovre, og eleverne strømmer ind i klasserne. Men hvor er læreren?
Dét spørgsmål kan 15 procent af eleverne i den danske folkeskole stille sig selv jævnligt.
De oplever nemlig, at deres lærer kommer for sent til timerne, ifølge en trivselsmåling i 289 folkeskoler, som Avisen.dk har fået aktindsigt i.
Læs også: Frustreret lærer bliver træt af sovende elev: Vækker ham på en måde, han aldrig glemmer
Det er problematisk, at lærerne ikke er der, når timen starter, mener blandt andre Niels Egelund, der er professor og centerleder for Center for Strategisk Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet.
- Det giver dårligere kvalitet i undervisningen. Timerne begynder mere kaotisk, fordi eleverne er på egen hånd. Konflikter fra frikvarteret kan fortsætte ind i timen. Når læreren kommer ind i lokalet, tager det tid at skabe ro, siger han til Avisen.dk.
Oplever du/dine børn også, at læreren kommer for sent til timen?
Følg Dagens Debat for flere lignende artikler: