Lego havde fremgang over hele verden sidste år

Skrevet af admin

25/02/2015

Mest læste i dag

Børn over hele verden elsker Lego, og de var medvirkende til at sikre Lego-gruppen et flot 2014-resultat.

Legetøjsproducenten havde tocifret vækst i alle regioner i et år, hvor branchen som helhed ellers hev mere moderate vækstrater hjem.

Totalomsætningen steg 13 procent og satte rekord med 28,6 milliarder kroner, og nettoresultat steg fra 6,1 milliarder kroner til syv milliarder kroner.

- Jeg er stolt over, at vi har leveret kreative legeoplevelser af høj kvalitet til millioner af børn verden over.

- Det resulterede i et meget tilfredsstillende resultat for os, og det er fortsat vores målsætning af være bedst i det, vi foretager os, siger koncerndirektør Jørgen Vig Knudstorp i en pressemeddelelse.

Det var især produktserierne Lego City, Lego Star Wars og Lego Friends, der solgte godt sidste år.

Og så var 2014 også året, hvor filmen "The Lego Movie" blev lanceret. Filmen vandt Bafta-prisen for bedste animationsfilm, og sangen "Everything is Awesome" var nomineret til en Oscar.

Filmen indspillede milliarder på verdensplan og var samtidig med til at øge salget af Lego-produkter.

Konsulentfirmaet Brand Finance offentliggjorde for nylig en analyse, som viser at Lego nu er verdens stærkeste brand.

Målt på parametre som genkendelighed, loyalitet og virksomhedens omdømme vippede det danske varemærke Ferrari af pinden som nummer et.

Målt på omsætning er Lego blandt verdens tre største legetøjsproducenter sammen med Mattel og Hasbro.

Forventningen til 2015 er, at Billund-koncernen fortsætter med at slå konkurrenternes vækstrater.

/ritzau/