LEGO stormer frem ét særligt sted

Skrevet af Mathias Nielsen

94 uger siden

|

25/07/2022
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
LEGO har i de seneste år investeret massivt i området, og det har båret frugt.

Dagens topnyheder

LEGO er en de største virksomheder, vi har i Danmark. Legetøjsgiganten fra Billund har i mange år været en af Danmarks helt store eksportører, og det ser bestemt ud til at fortsætte.

LEGO har i de seneste år investeret både tid og penge i Kina, som man mener har et stort potentiale med hensyn til at udvide LEGO som brand.

Senest har man lanceret en produktserie baseret på en af Kinas mest kendte litterære figurer, Monkey King. Lego har over årene hældt milliarder af kroner i det kinesiske marked og har nu ifølge analytikere et salg på over 7 milliarder kroner i den asiatiske stat.

Og det er angiveligt kun begyndelsen. I perioden frem mod 2026 forventes kategorien konstruktionslegetøj at eksplodere med en vækst på 75 procent i Kina.

»Kina er gåsen, der lægger guldæg til LEGO,« vurderer Rachel He, analysechef for det internationale analysehus Euromonitor til Finans.

LEGO’s samlede markedsandel er endda ikke voldsomt høj, hvilket jo siger en del om det store potentiale. 

»LEGO har en ”mager” markedsandel på 7,7 pct. i Kina. Men den er 6.6 mia. renminbi værd i faktiske tal (7,3 mia. danske kroner). LEGO har hurtigt øget sin markedsandel på trods af tilstedeværelsen af billigere alternativer. I takt med at en stor andel af de kinesiske forbrugere tilslutter sig arbejdsstyrken, vil Lego fortsat have fordele,« vurderer Rachel He.

I de seneste tal fra Lego selv, så udgjorde det asiatiske marked cirka 18 procent af omsætningen i 2021. I 2018 var andelen 15,2 procent.

Det vil sige, at man cirka har øget andelen i Kina med 1 procent om året.