Det er et mysterium, hvad det malaysiske Boeing 777-fly lavede ude midt i Det Indiske Ocean.
Det siger pensioneret luftkaptajn Teddy B. Iversen, efter at den malaysiske premierminister på et pressemøde mandag siger, at det forsvundne malaysiske fly med al sandsynlighed er styrtet ned i Det Indiske Ocean vest for Perth, flere tusinde kilometer ude af kurs.
- Man undrer sig lidt i og med, at flyet er kommet væk fra ruten, for det er jo manuelt gjort af piloten, eller hvem der sidder i cockpittet, siger Teddy B. Iversen.
Den pensionerede luftkaptajn har svært ved at forestille sig, hvad der ligger til grund for det formodede flystyrt på flyvningen, der skulle have fløjet 239 personer fra Kuala Lumpur til Beijing.
- Man kan jo forestille sig, at der har været ildebrand om bord, som har lavet en røgudvikling. Men det er der jo også foranstaltninger mod med masker, ilt og så videre, siger Teddy b. Iversen og fortsætter:
- Er piloterne blevet bevidstløse, vil flyet fortsætte den rute, der er blevet lagt an i computeren, og blive ved med at flyve indtil der ikke er mere brændstof om bord og så styrte ned.
Siden flyet forsvandt for over to uger siden, er adskillige teorier blevet undersøgt. Blandt andet har de malaysiske myndigheder efterforsket en teori om terror. Også den tanke har strejfet den tidligere luftkaptajn.
- I fly nu om dage, er der en ret solid dør imellem cockpit og kabine, og en af piloterne skal jo ud en gang imellem. For at komme ind igen skal man trykke en kode, hvorefter cockpittet manuelt skal trykke på et knap derinde, før døren går op. Gør man ikke det, kan man ikke komme ind i cockpittet.
- Så der er jo en pilot, der kan holde de andre ude og gøre, hvad han vil, hvis han vil af med livet på denne forfærdelige måde, lyder det fra Teddy B. Iversen.
Men skulle denne teori være korrekt, undrer det Teddy B. Iversen, at piloten har fløjet flyet midt ud over Det Indiske Ocean, frem for at lade det styrte med det samme.
/ritzau/