Massiv kritik af regeringens udspil til taxalov

Væk med begrænsningerne for, hvor mange taxaer en enkelt vognmand må have, og ind med en tilladelse til taxakørsel i hele landet frem for i et afgrænset område.

Sådan lyder det i det udspil til en ny taxalov, som regeringen har fremlagt. Men det er uspiseligt for både taxabranchen og flere centrale forhandlingspartnere.

- Det er et elendigt forslag, lyder den kontante vurdering fra Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen, som uddyber:

- Man har slet ikke været i dialog med branchen om, hvordan man kunne ændre loven i fællesskab.

Udspillet kommer efter, at et fagudvalg i efteråret afgav en betænkning, som skulle danne grundlag for en ændring af loven.

Men Trine Wollenberg, som er direktør for brancheforeningen Dansk Taxi Råd og sad med i udvalget, har svært ved at genkende faggruppens betragtninger i udspillet.

- Jeg synes, regeringen er gået et skridt i retningen af liberalisering, og det bekymrer mig, forklarer hun.

Hun mener, at erfaringer fra Sverige og Holland, hvor man har skruet ned for reguleringen af taxamarkedet, viser, at hyrevognene forsvinder fra de tyndtbefolkede områder og samles i byerne.

Hos Enhedslisten kritiserer trafikordfører Henning Hyllested, at regeringen vil flytte udstedelsen af tilladelser fra de lokale taxanævn til Trafikstyrelsen.

- Så kan alle og enhver sætte et skilt på taget og begynde at køre taxa. Det synes vi ikke er godt, fastslår ordføreren.

Den bekymring deles af Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

- Man sætter kommunerne skakmat, konstaterer han og uddyber:

- Det er dem der et overblik over, hvad behovet er for taxaer, og hvordan det hænger sammen med servicetrafikken af ældre, patienter og skolebørn samt den lokale politik for flexture. I stedet vil man sidde i København og bestemme, hvor mange taxaer der er brug for i Thyborøn eller Tønder.

Transportminister Magnus Heunicke (S) har ikke ønsket at kommentere kritikken.

/ritzau/

 

Dagens Gossip