Mobil-boom på Aarhus Kommunes hjemmeside

Holger Madsen

|

17/11/2012
Borgerne i Aarhus hiver nu langt oftere deres mobiltelefon frem, når de skal søge oplysninger om kommunen. På bare et år er antallet af mobile brugere på aarhus.dk nemlig mere end fordoblet, og Aarhus Kommune tager derfor nu konsekvensen og tilpasser sin hjemmeside, så den også giver optimal visning på mobiltelefoner og tablets. Det betyder bedre service til borgerne, en mere effektiv drift for kommunen og et vigtigt skridt i retning mod øget digitalisering. Hvert år besøger mere end 3,5 millioner brugere Aarhus Kommunes hjemmeside. 27 procent af brugerne i oktober 2012 kom fra mobile enheder (smartphones, tablets med mere), mens det kun var 12 procent året før. På den baggrund har kommunens hjemmesider fået et løft. De er blevet såkaldt responsive, hvilket betyder, at siden automatisk tilpasser sig, så den bliver vist optimalt, hvad enten den skal ses på en computer, en tablet eller en smartphone. Og det er borgmester Jacob Bundsgaard godt tilfreds med. - Jeg bruger selv i stadig større grad min mobiltelefon og min iPad, når jeg skal gå på nettet. Det er hurtigt, og det er vigtigt at kunne finde informationerne, når man har brug for dem, uanset, hvor man befinder sig. En god oplevelse for de borgere, der bruger vores hjemmeside er en vigtig forudsætning for at vi kan nå vores mål for digitalisering, og dermed sikre en effektiv drift og mest mulig velfærd for pengene, siger Jacob Bundsgaard. En af de forvaltninger i Aarhus Kommune, som forventer at få stor gavn af, at hjemmesiden er blevet responsiv, er AffaldVarme Aarhus. Her fylder trafikken fra mobile enheder mere og mere, og i weekenden er der faktisk mere trafik fra mobiltelefoner end fra computere. Vigtige tilbud som for eksempel genbrugsstationerne bruges flittigt i weekenden, når borgerne har fri. Og naturligvis skal man kunne stå udendørs og finde ud af, om genbrugsstationen har åbent. Aarhus Kommune er ikke den første danske virksomhed eller organisation, der har gjort sin hjemmeside responsiv. Men Aarhus Kommune er givetvis den største organisation i Danmark, der har gjort det, og den, der har gjort det mest konsekvent. Foruden hjemmesiden aarhus.dk driver Aarhus Kommune en lang række andre hjemmesider, såkaldte subsites, fra kulturtilbud, selvstændige forvaltninger og meget andet. Og det er alle hjemmesider i Aarhus Kommunes samlede web-løsning, der er blevet responsive. Det omfatter over 10.000 sider.

Dagens topnyheder

Borgerne i Aarhus hiver nu langt oftere deres mobiltelefon frem, når de skal søge oplysninger om kommunen.

På bare et år er antallet af mobile brugere på aarhus.dk nemlig mere end fordoblet, og Aarhus Kommune tager derfor nu konsekvensen og tilpasser sin hjemmeside, så den også giver optimal visning på mobiltelefoner og tablets.

Det betyder bedre service til borgerne, en mere effektiv drift for kommunen og et vigtigt skridt i retning mod øget digitalisering.

Hvert år besøger mere end 3,5 millioner brugere Aarhus Kommunes hjemmeside. 27 procent af brugerne i oktober 2012 kom fra mobile enheder (smartphones, tablets med mere), mens det kun var 12 procent året før.

På den baggrund har kommunens hjemmesider fået et løft. De er blevet såkaldt responsive, hvilket betyder, at siden automatisk tilpasser sig, så den bliver vist optimalt, hvad enten den skal ses på en computer, en tablet eller en smartphone.

Og det er borgmester Jacob Bundsgaard godt tilfreds med.

- Jeg bruger selv i stadig større grad min mobiltelefon og min iPad, når jeg skal gå på nettet. Det er hurtigt, og det er vigtigt at kunne finde informationerne, når man har brug for dem, uanset, hvor man befinder sig. En god oplevelse for de borgere, der bruger vores hjemmeside er en vigtig forudsætning for at vi kan nå vores mål for digitalisering, og dermed sikre en effektiv drift og mest mulig velfærd for pengene, siger Jacob Bundsgaard.

En af de forvaltninger i Aarhus Kommune, som forventer at få stor gavn af, at hjemmesiden er blevet responsiv, er AffaldVarme Aarhus.

Her fylder trafikken fra mobile enheder mere og mere, og i weekenden er der faktisk mere trafik fra mobiltelefoner end fra computere. Vigtige tilbud som for eksempel genbrugsstationerne bruges flittigt i weekenden, når borgerne har fri. Og naturligvis skal man kunne stå udendørs og finde ud af, om genbrugsstationen har åbent.

Aarhus Kommune er ikke den første danske virksomhed eller organisation, der har gjort sin hjemmeside responsiv. Men Aarhus Kommune er givetvis den største organisation i Danmark, der har gjort det, og den, der har gjort det mest konsekvent.

Foruden hjemmesiden aarhus.dk driver Aarhus Kommune en lang række andre hjemmesider, såkaldte subsites, fra kulturtilbud, selvstændige forvaltninger og meget andet. Og det er alle hjemmesider i Aarhus Kommunes samlede web-løsning, der er blevet responsive. Det omfatter over 10.000 sider.