Motorvejsbro ved Silkeborg nomineret til betonpris

Skrevet af John Meyer

08/02/2013

Dagens topnyheder

Den 740 meter lange motorvejsbro over Funder In-Situ Prisen uddeles af Forskallingsgruppen og Fabriksbetongruppen i Dansk Byggeri til personer eller firmaer, som har stået for smukt arbejde i pladsstøbt beton, eller som har medvirket til at gøre brugen af forskalling lettere eller mere spændende.

Ådal er placeret på motorvejsstrækningen mellem Herning og Silkeborg og er bygget som to parallelle broer, hver med to spor og et nødspor. Broen er bygget ved taktvis fremskubning. Det betyder, at brodækkets sektioner først støbes og derefter skubbes frem i broens retning ved hjælp af hydrauliske donkrafte. Broen bliver dermed længere og længere efterhånden som brodækket skubbes ud sektion for sektion.

Metoden med taktvis fremskubning egner sig godt til broer med mange brofag over sårbare eller utilgængelige områder og er valgt ved Funder Ådal for at passe så godt på miljøet i ådalen som muligt.

Nu er broen indstillet til  In-Situ Prisen, der uddeles af Forskallingsgruppen og Fabriksbetongruppen i Dansk Byggeri til personer eller firmaer, som har stået for smukt arbejde i pladsstøbt beton, eller som har medvirket til at gøre brugen af forskalling lettere eller mere spændende. Prisen 2013 bliver uddelt den 19. marts af Dansk Beton Fabriksgruppen i Dansk Byggeri på Bæredygtig Beton Konferencen i København.

I 2012 var en af Vejdirektoratets andre broer også nomineret til In-Situ Prisen. Da var det en faunabro over den nye motortrafikvej mellem Bredsten og Vandel, der var med i opløbet. Broen vandt dog ikke prisen.

Fakta:
Broen over Funder Ådal er ca. 740 m lang og er bygget som to parallelle broer, hver med to motorvejsspor og et nødspor.

Den samlede bredde af broerne er ca. 27 meter inklusiv en luftspalte på en meter. Broarealet er ca. 19.000 m2.

Broerne har hver ni fag med et største spænd på 85 m.

Bag motorvejsbroen over Funder Ådal står arkitekt Kresten Bloch fra Thing & Wainø.

Broen er projekteret af K+S Ingenieur-Consult GmbH & Co med bistand fra Niras. Selve udførelsen stod Züblin Dywidag for.