Nordsiden af Den nye Lillebæltsbro får nyt asfalt

Skrevet af Elo Christoffersen

06/04/2013

Mest læste i dag

Mandag den 15. april lukker Vejdirektoratet nordsiden af Den nye Lillebæltsbro frem til og med juli i år. Asfalten på hele broens nordside skal udskiftes, og i perioden skal al trafikken på broen køre i fire smalle vognbaner i broens sydside.

Men allerede fra på mandag klokken 19 vil trafikanterne på broen blive mødt af et stribearbejde, der skal forberede den efterfølgende lukning af broens nordside.  For at få plads til både den østgående og vestgående trafik i broens sydside, skal der stribes fire smalle vognbaner op i hele broens længde.

Asfalten kan ikke holde til mere

Grunden til at arbejdet begynder nu, er den slidte asfalt på broen, oplyser projektleder i Vejdirektoratet Jens Kristian Tuxen:

- Med stribearbejdet på mandag tager vi hul på små fire måneder med en lukket nordside af broen. Asfalten kan ikke holde til mere, så det er for at give trafikanterne en trafiksikker motorvej, at vi begynder arbejdet nu, siger han.

Asfaltarbejdet får sit eget smiley-skilt

De omkring to kilometer asfaltarbejde på broen lægger sig i forlængelse af anlægsarbejdet på Fyn mellem Nørre Aaby og Middelfart. Her er Vejdirektoratet i gang med at udbygge motorvejen til seks spor.

Trafikanterne vil derfor opleve asfaltarbejdet og anlægsarbejdet som et langt vejarbejde på omkring 12 kilometer. Derfor får asfaltarbejdet også sit eget smiley-skilt med en 12-kilometer-angivelse på.

I begyndelsen af marts blev smiley-skiltene indført på anlægsarbejdet på Fyn for på en sjov og anderledes måde at oplyse trafikanterne om, hvor langt de endnu skulle køre i vejarbejdet.

Stribearbejde med konsekvenser for trafikken i begge retninger

På grund af stribearbejdet skal den østgående trafik mod Fyn fra på mandag og i løbet uge 14 køre i to smalle spor. Den vestgående trafik mod Jylland skal køre i to almindelige spor. Normalt er der tre spor i hver retning på broen.

I dagtimerne vil der altid være trafik i to spor i begge retninger, men aften og nat vil det forekomme, at trafikken kun kan køre i et spor. Hastighedsbegrænsningen i begge retninger er 80 km/t.

Situationen varer ved frem til mandag den 15. april, hvor den vestgående trafik ledes over i broens sydside.

Vejdirektoratet forventer, at asfalten på broens sydside skal skiftes ud på samme tidspunkt næste år.