Ny guide: Kommuner kan bekæmpe højresvingsulykker

Skrevet af admin

12/03/2015

Dagens topnyheder

Der har længe været fokus på, hvordan man undgår, at sårbare trafikanter bliver ramt af højresvingende biler og lastbiler. Nu udsender Vejdirektoratet en guide til landets kommuner med gode råd om, hvad der skal til for at mindske risikoen for højresvingsulykker.

Den nye vejledning handler om, hvordan kommunerne kan indrette lyskryds og cykelstier, så bilister og lastbilchauffører får øje på cyklisterne, og så cyklisterne undgår at bevæge sig ind i de tunge trafikanters blinde vinkler.

Det anbefales blandt andet, at der ikke er en rabat mellem cykelstien og vejbanen de sidste 30-50 meter før et vejkryds. Vejdirektoratet mener, at bilister på den måde bliver mere bevidste om deres vigepligt, og at de få lettere ved at se cyklisterne i sidespejlet.

Derudover bør lyset i krydset reguleres, så de trafikanter, der skal ligeud, får lov at køre frem, inden de højresvingende biler og lastbiler. Og står det til Vejdirektoratet bør cyklisternes stoplinje i krydset være mindst fem meter foran bilisternes stoplinje.

Guiden tager udgangspunkt i erfaringer fra blandt andet Danmark, Sverige, Tyskland og Storbritannien, som er indsamlet af Rigspolitiet, Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet.

- De seneste år har der været et stort fald i antallet af dræbte på vejene, herunder et fald af de alvorlige ulykker med cyklister, fordi vi sammen har gjort et stort stykke arbejde for at forbedre trafiksikkerheden, siger Marianne Foldberg Steffensen, chef for trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet.

- Det arbejde skal vi naturligvis fortsætte, og guiden er et vigtigt værktøj til at fastholde antallet af højresvingsulykker på et minimum.

Sidste år blev en person dræbt i en højresvingsulykke i Danmark, og yderligere 10 personer kom til skade. I 2013 mistede syv personer livet i en højresvingsulykke, og derudover kom 13 personer til skade, viser en foreløbig opgørelse fra Vejdirektoratet.

/ritzau/