Ny Nordisk Hverdagsmad vinder kommunikationspris

John Meyer

|

21/11/2012

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

For første gang vinder et forskningsprojekt Dansk Kommunikationsforening KomPris. Prisen går til OPUS, et tværuniversitært forskningscenter på Københavns Universitet.

Projektet får prisen, fordi det på rekordtid er lykkedes at engagere store dele af den danske befolkning i at skabe en sundere, lækrere og mere bæredygtig madkultur. Fo tre år siden fandtes begrebet Ny Nordisk Hverdagsmad ikke. I dag kender en tredjedel af danskerne til det, og 250.000 har selv lavet maden derhjemme. Tirsdag aften modtog OPUS KomPrisen’12 for på rekordtid at have fået store dele af den danske befolkning engageret i at skabe en sundere, lækrere og mere bæredygtig madkultur.

- Med dette projekt har vi oplevet, hvordan den rette kommunikation kan bringe os meget nærmere befolkningen, længere ud i køkkenerne og tættere sammen med de andre aktører, som gør en forskel for danskernes sundhed. Jeg synes, vi har fundet en opskrift, som andre forskningsprojekter inden for en lang række andre felter vil kunne få gavn af at bruge, siger professor Arne Astrup, der er direktør for OPUS.

OPUS blev etableret i 2009 med en bevilling fra Nordea-fonden.

Oplev selv Ny Nordisk Hverdagsmad

Alle får snart mulighed for at se mere om Ny Nordisk Hverdagsmad og hvordan man indarbejder det på danske skoler. Fra den 26. - 28. november blænder DR2 op for programrækken Mission Skolemad. Programmerne byder på over 5 timers TV om, hvad der sker, hvis man lade gode kokke tilberede sunde måltider til skolebørn.