Nye regler: Instagram bruger dine billeder i annoncer

Skrevet af Ann Katrine Warren

18/12/2012

Dagens topnyheder

I april blev den populære billedtjeneste Instagram købt af Facebook, og snart træder nye regler i kraft, som kan ændre din brug af retrofilteret radikalt.

Brugere af Instagram har måske allerede bemærket en lille informationsboks, som fortæller, at tjenesten har opdateret deres "Privacy Policy & Terms of Service." Og der er flere gode grunde til at nærlæse de nye regler, som træder i kraft den 16. januar.

Instagrambilleder taget efter denne dato kan nemlig bruges i annoncer på Instagram og Facebook, uden du skal give tilladelse til det. Det samme gælder dine personlige oplysninger og billedets geo-data.

Instagram understreger, at du stadig ejer billedet og dermed også har ansvaret for motivet, men du giver automatisk tjenesten en verdensomspændende ret til at bruge billedet kvit og frit.

Har du ikke lyst til at optræde i annoncer på nettet, da er der kun én måde at undgå det: Drop brugen af Instragram. Så snart du logger på tjenesten, accepterer du de nye regler og giver Instragram lov til at bruge dine billeder.