OVERBLIK: Her er Se og Hør-skandalen dag for dag

MANDAG 28. APRIL 2014:

* BT skriver, at en ansat ved PBS, det nuværende Nets, skal være blevet betalt af ugebladet Se og Hør for at overvåge kendte danskeres kreditkort-aktiviteter.

* Avisen har oplysningerne fra Ken B. Rasmussens roman "Livet, det forbandede". Forfatteren har en fortid som journalist på Se og Hør.

* Københavns Vestegns Politi iværksætter undersøgelse, som skal klarlægge, hvorvidt der er grundlag for at indlede en egentlig efterforskning af Se og Hør.

* Bladhuset Aller, der ejer Se og Hør, indleder en uvildig undersøgelse af den påståede overvågning. Nets igangsætter også en undersøgelse.

* Se og Hørs nuværende chefredaktør, Niels Pinborg, afviser at kende noget til, at ugebladet skulle have benyttet sig af systematisk overvågning af de kendtes kreditkortaktiviteter. Det samme gør Henrik Qvortrup, chefredaktør for Se og Hør i perioden 2002-2008.

TIRSDAG 29 APRIL 2014:

* Anonyme kilder med bånd til Se og Hør bekræfter oplysningerne i BT over for TV2 News, DR Nyheder og Radio 24/7.

* Henrik Qvortrup trækker sig fra jobbet som politisk kommentator på TV2. Han oplyser samtidig, at han ikke vil udelukke, at der er foregået ulovligheder på ugebladet under hans ledelse, samt at han har mødt den såkaldte tys-tys-kilde.

* Den mistænkte it-ekspert bliver hjemsendt fra sit konsulentjob hos Nordea.

ONSDAG 30 APRIL 2014:

* Datatilsynet tager kontakt til Se og Hør for at undersøge, om persondataloven er blevet overtrådt.

* Syv medarbejdere på Se og Hør bliver sendt hjem fra arbejdet på grund af sagen. Det samme sker for to medarbejdere på Billed-Bladet.

* Tidligere nyhedschef på Se og Hør Lise Bondesen bekræfter eksistensen af tys-tys-kilden. Hun bliver samme dag sendt på ferie af Ekstra Bladet, hvor hun arbejder.

TORSDAG 1 MAJ 2014:

* En række e-mails, som dagbladet BT er kommet i besiddelse af, afslører, at mindst 16 medarbejdere på Se og Hør kendte til den hemmelige kilde - heriblandt de tidligere chefredaktører Henrik Qvortrup og Kim Henningsen.

* Aller Medias bestyrelsesformand, Bettina Aller, tager i en pressemeddelelse afstand fra alle former for ulovlige metoder.

* Flere kilder peger ifølge Politiken på, at Per Ingdal, der var midlertidig chefredaktør på Se og Hør i en periode i 2009, også må have kendt til den ulovlige brug af tys-tys-kilden. Han er i dag udgiverdirektør på Aller.

* BT skriver, at mindst 28 kendte og kongelige er blevet overvåget.

* Justitsminister Karen Hækkerup (S) kræver en kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger.

* Ifølge TV2 blev Nets allerede sidste år gjort opmærksom på, at en medarbejder solgte fortrolige oplysninger, men Nets kunne ikke få oplysningerne bekræftet.

FREDAG 2. MAJ 2014:

* Den mistænkte it-ekspert tager ifølge sin advokat kontakt til Københavns Vestegns Politi og aftaler et møde i næste uge, oplyser hans advokat.

* Seks kendte danskere - heriblandt komikeren Casper Christensen og skuespilleren Mads Mikkelsen - politianmelder Aller Media.

* Lise Bondesen forlader sit nuværende job som underholdningschef på Ekstra Bladet, efter at hun onsdag bekræftede, at hun kendte til tys-tys-kilden.

LØRDAG 3. MAJ 2014:

* Det norske medie VG skriver, at sangeren Lene Nystrøm også politianmelder ugebladet Se og Hør.

SØNDAG 4. MAJ 2014:

* To anonyme journalister på Se og Hør bekræfter over for TV2 Nyhederne, at ugebladet i flere år har betalt en ansat i flyselskabet SAS for at udlevere informationer om kendte og kongelige, der var på vej til udlandet.

MANDAG 5. MAJ 2014:

* Selv om den omfattende undersøgelse af sagen endnu ikke er færdiggjort, konstaterer Nets, at der er adfærdsmønstre hos selskabet, som underbygger, at der kan være sket et misbrug i forbindelse med Se og Hør-sagen.

* Den kendte amerikanske whistleblower Edward Snowden bruger Se og Hør-skandalen til at opfordre danskerne til opgør mod overvågning.

* Københavns Vestegns Politi afhører Se og Hørs tidligere nyhedschef Lise Bondesen.

* Luftfartskontrol-selskabet Naviair bekræfter, at en medarbejder for 10 år siden tippede Se og Hør om en rejse, som medlemmer af kongehuset foretog med privatfly, hvor flyvningen fik ændret sin slutdestination, og hvor flyet landede.

TIRSDAG 6. MAJ 2014:

* Udgiverdirektør i Aller Media og tidligere konstitueret chefredaktør for Se og Hør Per Ingdal fremrykker sin barselsorlov af hensyn til Allers eksterne uvildige undersøgelse.

* Københavns Vestegns Politi sigter den 45-årige mand, som menes at være den såkaldte tys-tys kilde, for at skaffe sig adgang til andres oplysninger, samt for overtrædelse af markedsføringslovens bestemmelser om forbud mod at videregive forretningshemmeligheder.

* Kilder bekræfter over for TV2 Nyhederne, at Se og Hør har betalt en ansat på Rigshospitalet for at tippe ugebladet, når kendte danskere skulle til skanning i forbindelse med en graviditet.

ONSDAG 7. MAJ 2014:

* Rigshospitalet indleder undersøgelse af it-sikkerheden, og afdelingspersonale skal udspørges om muligt læk.

* Regionsrådsformanden i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S), siger, at det kan ende i en politisag, hvis en ansat på Rigshospitalet har lækket oplysninger til Se og Hør.

* Se og Hør bebuder i sin nye udgave at holde en pause med at betale for tips om kendte. Samtidig undskylder ugebladets chefredaktør, Niels Pinborg, for bladets tidligere ufine metoder.

* Bettina Aller beklager Se og Hør-skandalen i et eksklusivt interview i 22-Nyhederne med Poul Erik Skammelsen.

TORSDAG 8. MAJ 2014:

* Formanden for Aller Fonden, Linda Nielsen, trækker sig fra formandsposten, da hun mener, at den undersøgelse som Aller har sat i gang bør indeholde væsentligt flere forhold, end der på daværende tidspunkt er lagt op til.

* I en pressemeddelelse skriver Allerfonden, at de undrer sig over Linda Nielsens afgang. De har fuld tillid til undersøgelsen.

FREDAG 9. MAJ 2014:

* Aller oplyser, at hele koncernen bliver undersøgt som et led i dækningen af eventuelle ulovligheder i forbindelse sagen.

/ritzau/

 

Dagens Gossip