Pædagoger: Samarbejde med lærerne gavner opfindsomheden

Skrevet af admin

01/04/2014

Dagens topnyheder

Leg og læring skal gerne gå hånd i hånd. Det samme skal lærerne og pædagogerne, hvis opfindsomheden hos danske børn skal blive bedre.

Det siger Henning Pedersen, der er formand for Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund, efter at den seneste Pisa-test viser, at danske børn ligger i midterfeltet, når det kommer til problemløsning.

- Hele idéen i den nye folkeskolereform er at inddrage pædagogernes faglighed sammen med lærernes, som kan være med til at skabe en anderledes skole med nogle anderledes undervisningsformer, siger Henning Pedersen.

- Der kommer til at være fokus på børns forskelligheder og støtte dem med særlige behov.

Ikke mindst skal man ifølge formanden tilrettelægge tingene mere praktisk og lave flere bevægelsesorienterede aktiviteter for at skabe nye læringsmåder.

- Der tror vi, at samarbejdet mellem lærerne og pædagogerne kan løfte skolen og de enkelte børn, så de bliver mere selvstændige, mere socialt bevidste og mere kreative og innovative, siger Henning Pedersen.

- Pædagogernes kompetencer er meget bredt favnende. Det handler om at kunne tilrettelægge arbejdet, så man har øje for enkelte børn i fællesskabet, og at de også kommer til at fungere i et fællesskab, uddyber han.

Pædagogerne har nogle kreative og praktiske forudsætninger gennem deres uddannelse, som undervisningen kan tilrettelægges efter, lyder det fra Henning Pedersen.

- Det kan være teaterforløb, musical og rollespil - altså andre måder, hvor børnene arbejder sammen.

- Det er noget af det, vi er uddannet til, og det er noget, vi har erfaringer med i forvejen fra SFO'er, fritidsklubber og hvor vi ellers arbejder, siger han.

Formanden nævner eksempelvis, at man kunne bruge praktiske øvelser til at understøtte matematikundervisningen.

- Jeg hører eksempler på, at man tager nogle af børnene med ud i skolegården, siger Henning Pedersen.

- For at lære bogstav- og talrækker har jeg hørt, at man placerer bogstaver og tal forskellige steder i skolegården, så man ligefrem laver et spil ud af det.

/ritzau/