Pædagoger: Test af vuggestuebørn er spild af tid

Skrevet af admin

05/01/2014

Mest læste i dag

Børn helt ned i vuggestuealderen bliver testet i, hvor gode de er til at tale, hvordan de fungerer sammen med andre, og hvordan de bevæger sig.

Pædagogerne mener, at de tidlige test er unødvendige og spild af ressourcer.

- Vi kan ikke se relevansen af, at man skal teste børn i så ung en alder. Man bruger en masse ressourcer på at lave disse test, men langt de fleste klarer sig godt, siger Birgitte Conradsen, Næstformand i Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL).

Flere professorer er bekymrede over tendensen ifølge dagens udgave af Jyllands-Posten. En bekymring, der altså også deles af pædagogernes fagforening.

Birgitte Conradsen slår fast, at testene hverken er til gavn for børnene eller de pædagoger, der skal arbejde med børnene.

I stedet mener hun, at man skal vende blikket mod de børn, der virkelig har brug for hjælp og støtte fra pædagogerne.

- Når man begynder at teste så små børn, tester man for bestemte ting og udelader noget andet. Børn udvikler sig forskelligt, og den mangfoldighed skal der være plads til, siger hun.

Hun anerkender, at man ved hjælp af testene kan få øje på børn, der har særligt brug for hjælp. Men hun påpeger, at man i forvejen i vuggestuerne og børnehaverne er opmærksomme på børn, der skal have ekstra hjælp.

Børnene kan testes på forskellige måder, og på Kommunernes Landsforenings hjemmeside ligger der syv testsystemer, som vuggestuerne og børnehaverne kan benytte sig af.

Eksempelvis er der "Læringshjulet", hvor daginstitutionen taler med forældrene om, hvad barnet i forvejen kan og skal lære til næste evaluering.

Her fokuserer man på blandt andet på sprog, kreativitet, og om barnet er i stand til at klare sig selv.

Det er forskelligt fra kommune til kommune, om daginstitutionerne skal benytte skal af testene.

/ritzau/