Rapport: 10.-klasse i folkeskolen er spild af tid

Skrevet af admin

21/04/2016

Mest læste i dag

Folkeskolernes 10.-klasser dumper i en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). 10.-klasserne lever nemlig ikke op til formålet om at ruste eleverne til en ungdomsuddannelse, skriver Politiken.

Undersøgelsen måler effekten af 10.-klasser på folkeskoler - ikke på efterskoler og 10.-klasse-centre, der ikke er koblet til en folkeskole. Alligevel bør den ifølge EVA's direktør, Mikkel Harder, få advarselslamperne til at blinke.

- Jeg må beklageligvis sige, at intet tyder på, at de 10.-klasse-tilbud, som vi har undersøgt, lever op til formålet. Jeg er ærgerlig over, at der ikke er nogen positiv effekt - af den simple grund at det er en svag gruppe, vi har med at gøre her, siger han til Politiken og henviser til, at elever i de kommunale 10.-klasser ofte kommer fra uddannelsesfremmede hjem og får lave karakterer.

Lidt over halvdelen af en årgang tager i dag 10. klasse. Og cirka 40 procent af de elever, der vælger et kommunalt 10.-klasse-tilbud, går i den type 10.-klasse, som er dækket af undersøgelsen.

Forskerne bag har sammenlignet to grupper af unge med ens såkaldt socioøkonomisk baggrund i perioden fra 2008 til 2013. Den ene gruppe tog 10. klasse, den anden gjorde ikke. Effekten af 10. klasse på en folkeskole er målt for 3.000 elever.

Den gruppe elever, der tog 10. klasse "spildte reelt deres tid", vurderer Anders Holm, der er professor og forsker i skole og social arv ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI), som har bidraget metodisk til undersøgelsen.

- De skulle have ladet være med at gå i 10. klasse, for det ekstra skoleår tilfører ikke eleverne noget. Når vi ser på, hvordan det går de to grupper bagefter i forhold til ungdomsuddannelse, går det dem lige godt eller lige skidt, siger Anders Holm til Politiken.

Hvad årsagen til den manglende effekt er, giver rapporten ikke noget entydigt svar på.

Men det nævnes, at 10.-klasserne på folkeskolerne ikke altid er gode nok til at motivere og ruste eleverne til en ungdomsuddannelse, og at eleverne formentlig trækker hinandens niveau ned fordi størstedelen af dem er fagligt svage.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) kalder undersøgelsens resultat "bekymrende".

- 10. klasse skal være den ø, der bygger bro mellem grundskolen og en ungdomsuddannelse. Rapporten peger på, at 10. klasse ikke har den brobyggende effekt. Snarere tværtimod, siger Ellen Trane Nørby til Politiken.

Ministeren vil nu iværksætte en undersøgelse i de øvrige 10.-klasse-tilbud for at se, hvad der fungerer, så flere unge kan fortsætte på en ungdomsuddannelse.

/ritzau/