En række uafhængige eksperter har gennemgået alt tilgængeligt materiale for at forsøge at finde ud af, hvad der skete, da passagerflyet MH370 forsvandt 8. marts 2014 på vej fra Kuala Lumpur til Beijing med 239 personer om bord.
De internationale eksperter, der har undersøgt flymysteriet på vegne af det malaysiske transportministerium, er ikke kommet nærmere et svar på, hvad der skete.
Deres mere end 500 sider lange rapport viser dog, at batteriet til undervands-positionsbøjen i den sorte boks holdt op med at virke mere end et år før, at flyet forsvandt. Batteriets udløbsdato var sat til december 2012.
Det defekte batteri kan have vanskeliggjort mulighederne for at finde flyet, selv hvis det havde været inden for rækkevidde for eftersøgningsmandskabet i Det Indiske Ocean, hvor MH370 menes at være sunket til bunds.
- Min største bekymring går på, at eftersøgningsfartøjer kan være sejlet hen over flyet (på havets bund, red.), men ikke hørt noget på grund af dette, siger den indonesiske luftfartskonsulent Gerry Soejataman.
Den anden sorte boks i flyets cockpit virkede, fremgår det af rapporten, som på årsdagen for flyets forsvinden ikke kaster sig ud i teorier om, hvad der kan være foregået.
- Det eneste formål med undersøgelsen er at forhindre fremtidige ulykker eller hændelser, ikke at udpege skyldige eller ansvarlige, heddet det.
Eksperterne har også undersøgt pilotens og co-pilotens psykologiske og finansielle profiler, de 10 kabineansattes baggrund samt flere af flyets mekaniske systemer, og har heller ikke her fundet noget alarmerende.
- Der var ingen tegn på, at kaptajnen, piloten eller kabinepersonalet har opført sig anderledes end normalt, og der er ingen tegn på alkohol- eller narkoproblemer, hedder det ifølge nyhedsbureauet AFP i rapporten.
Ifølge eksperterne sporede en civil radar flyet i et kort stykke tid efter, at det havde skiftet kurs 8. marts sidste år, hvilket modsiger malaysiske erklæringer om, at flyet kun blev sporet af en militærradar.
Ekspertholdet blev nedsat få uger efter, at Boeing 777-flyet fra Malaysia Airlines forsvandt og skulle i henhold til reglerne fra den internationale civile luftfartsmyndighed Icao aflevere sin rapport inden etårsdagen for ulykken.
- Der er ikke meget kød på denne nye rapport. Det skyldes, at der er så lidt at analysere, siger luftfartskonsulenten Gerry Soejataman.
/ritzau/AFP