Regeringen vil gøre det mere endnu lukrativt at drive maritime erhverv i Danmark. Derfor skal også operatører af mobile borerigge, der bruges til at hente olie op fra havbunden, fremover kunne betale tonnageskat i stedet for selskabsskat.
Det fremgår af udspillet om de vækstinitiativer, som statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) tirsdag bebudede var på vej.
Tonnageskat, som de danske rederier har betalt siden 2001, kan beskrives som en vægtafgift. I praksis betaler rederierne et fast skattebeløb per nettoton, de råder over, mens andre virksomheder betaler skat baseret på indtægter, udgifter og afskrivninger.
- Danmark har en maritim klynge i verdensklasse med dygtige virksomheder og medarbejdere, hvilket giver gode muligheder for, at sektoren kan udvikle sig yderligere, skriver Finansministeriet om forslaget.
Regeringen har allerede i januar 2015 fremsat lovforslag om en udvidelse af tonnageskatteordningen med en lang række aktiviteter, der typisk udføres af specialskibe inden for offshore-området.
Det ventes at kunne træde i kraft i 2016. Det nye forslag om også at lade mobile borerigge være omfattet skal godkendes af EU-Kommissionen, og ventes at kunne træde i kraft i 2017.
Det vil koste 50 millioner kroner om året, vurderer ministeriet.
Helle Thorning-Schmidt beskrev i et interview i Berlingske tirsdag vækstinitiativerne som "en blandet landhandel". Onsdag, hvor Finansministeriet præsenterer de samlede initiativer, står det klart hvad statsministeren hentydede til:
Sanering af punktafgifter, skrottet eftersyn af ventilationsanlæg, afskaffelse af afgifter på fossile brændstoffer i fjernvarme og frit valg af tv-pakker er blandt de mange store og små forslag, regeringen lægger frem.
/ritzau/