Vælgerne har krav på at vide, hvem der betaler for partiernes valgkampagner i kampen om de 13 danske pladser i Europaparlamentet.
Det mener Folkebevægelsen mod EU, der nu offentliggør et detaljeret budget for de knap 1,2 millioner kroner, som bevægelsen bruger på valgkampen.
Samtidig sender Folkebevægelsens spidskandidat, Rina Ronja Kari, en opfordring til alle partier om at gøre det samme.
- Medlemmer af Europaparlamentet stemmer om spørgsmål, der kan have enorm betydning for både helt almindelige mennesker, men også for meget pengestærke banker og andre store virksomheder.
- Derfor mener jeg også, befolkningen har krav på at vide, hvad partierne bruger, og hvor pengene kommer fra, siger Rina Ronja Kari.
En rundringning fra Ritzau til de forskellige partier viser, at der i disse dage bruges millioner af kroner på valgplakater, avisannoncer og øvrige tiltag i forbindelse med valgkampen.
Venstre fører an med et valgbudget på 6,3 millioner kroner, mens De Konservative som det eneste parti ikke vil oplyse noget om størrelsen på budgettet til valgkampagnen.
Folkebevægelsen mod EU ligger i den lavere ende med budgettet på knap 1,2 millioner kroner.
Oveni partiernes budgetter kommer de ukendte beløb, som kandidaterne selv, sponsorer og partiernes lokalafdelinger spytter i valgkampens pengekasser.
- Det er selvfølgelig relevant at vide, om den enkelte kandidat får personlige bidrag fra virksomheder eller lobbyorganisationer. Derfor bør både partierne og de enkelte kandidater lægge åbent frem, hvem de eventuelt er sponsoreret af, mener Rina Ronja Kari.
Af Folkebevægelsens valgkampsbudget fremgår det, at Enhedslisten er den største bidragyder med 242.222 kroner. Herefter kommer 75.000 kroner fra Den almennyttige fond af 15. september 1968, mens to privatpersoner bidrager med 20.000 kroner hver.
Det resterende valgbudget er finansieret af smådonationer på under 20.000 kroner.
Rina Ronja Kari har ikke modtaget nogen personlige valgkampsbidrag.
/ritzau/