Sådan undgår du, at dine børn bliver dræbt i højresvingsulykker

Skrevet af Sol Stoffregen

06/09/2013

Mest læste i dag

Den seneste højresvingsulykke hvor en 10-årig pige på cykel i Valby blev mast under en lastbil for øjnene af sin mor, har brændt sig fast hos de fleste. Især hos forældre, der dagligt sender deres unger ud i trafikken for at komme i skole eller til fritidsaktiviteter.

Men hvad kan bekymrede forældre egentlig stille op mod de tonstunge lastbiler, som i flere tilfælde overser cyklisterne?

Følg Dagens.dk på Facebook - klik her og vær med

Dagens.dk har talt med specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik, Søren Troels Berg, som arbejder med at reducere antallet af dræbte i trafikken.

Hans bedste råd er holde sig langt væk fra drejende lastbiler. Det kan man gøre ved at trække ind på fortovet eller tage en række forholdsregler. Og det er noget, man er nødt til at tale grundigt med sine børn om.

- Det er vigtigt at tale trafik med sine børn. Ulykker med lastbiler er komplicerede. Mange børn kan ikke forstå, at de tydeligt kan se lastbilerne, men omvendt kan lastbilerne ikke altid se dem, forklarer Søren Troels Berg, der ikke kender de konkrete forhold ved dødsulykken i tirsdags.

Helt konkret anbefaler Søren Troels Berg, at man lærer sine børn, at de skal blive bagved lastbilerne og lade lastbilerne køre først. Hvis børnene allerede holder ved lyskrydset, og der kommer en lastbil snusende op på siden af dem, skal de prøve at få øjenkontakt med lastbilchaufføren.

Børn er sværest at få øje på
Men når det er sagt, er det på trods af adskillige spejle svært for lastbilerne at se cyklister, der holder på siden af dem. Selv høje voksne kan være svære at se fra lastbilerne, og børn er absolut de sværeste at se for lastbilerne.

- Hvis man er den mindste smule i tvivl, om lastbilen har set én, eller om den holder tilbage, så træk ind på fortovet med det samme, og vent til lastbilen er væk. Eller gå hen til fodgængerfelt og gå over dér. Man kan aldrig være for sikker, selvom det er lastbilchaufførens ansvar, siger Søren Troels Berg og påpeger, at man er nødt til at være på den sikre side, når det kommer til lastbiler.

Kantstensfælden
Nogle lastbiler holder afstand til kantstenen, således at der er plads til, at cykelister kan holde mellem lastbilen og kantstenen, men det advarer Søren Troels Berg kraftigt mod at benytte sig af.

- Der sker desværre ofte en livsfarlig miskommunikation mellem cyklister og lastbiler, når lastbilerne holder et stykke fra kantstenen. Så tror cykllisterne nemlig, at pladsen er til dem, men det er faktisk for, at lastbilerne har plads til at dreje om hjørnet, siger Søren Troels Berg.
              
Der er begyndt at dukke flere lyskryds op, hvor cyklisternes stopstreg er placeret et par meter foran bilisternes stopstreg. Dette tiltag skal gøre det nemmere for lastbilchaufførerne at se store som små cyklister.