SAS er ikke længere det mest punktlige seskab i Europa

Skrevet af John Meyer

08/01/2013

Dagens topnyheder

2012 var et turbulent år for SAS, både med store økonomiske problemer og dramatiske forhandlinger og overlevelseskamp. Men også med store trafikale udfordringer så som hårdt vintervejr i starten og slutningen af året samt en mareridtsagtig sommer for selskabets langruteoperationer.

På den baggrund må det betegnes som flot, at SAS ender på en tredjeplads over Europas mest punktlige større flyselskaber. Efter tre år som nummer ét må SAS overlade tronen til Austrian Airlines’ datterselskab Tyrolean, der siden 1. juli har stået for Austrians europæiske flyvninger. Lavprisselskabet easyJet får skubbet sig ind på en andenplads, skriver check-in.dk

Det er det amerikanske analysebureau Flightstats, der holder øje med hvor gode verdens luftfartsselskaber er til at komme til tiden. Rettidig ankomst defineres som inden for 15 minutter efter planlagt ankomsttid. Og blandt europæiske selskaber med mere end 100.000 flyvninger om året kom Tyroleans fly til tiden 89,14 procent af gangene. EasyJet’s orange og hvide Airbus-fly var rettidige i 88,65 procent af tilfældene, mens 87,91 procent af SAS’ knap 250.000 flyvninger ankom inden for 15 minutter.