SAS havde rekordhøjt brændstoftillæg trods olieprisfald

Skrevet af admin

28/01/2016

Mest læste i dag

Selv om olieprisen faldt markant allerede fra midten af 2014, holdt SAS i lang tid fast i et rekordt højt brændstoftillæg. Først i november 2015 fik kunderne lov til også at få glæde af olieprisfaldet. Det skriver branchemediet check-in.dk.

Ifølge mediet blev tillægget indført i april 2012, da en tønde nordsøolie kostede 122,6 dollar. Men allerede fra midten af 2014 begyndte den at falde. Et år efter kostede den 63,8 dollar, og da SAS sænkede tillægget 2. november 2015 var den nede i 48,8 dollar.

Ifølge check-in kostede et ton flybrændstof 1080 dollar, da SAS indførte tillægget, men var faldet til 450 dollar, før SAS valgte at sænke det.

Prisændringen af tillægget kom dagen efter, at SAS lukkede bøgerne for regnskabsåret 2014/15.

- SAS sikrer løbende, at indtægterne fra vores brændstoftillæg står rimeligt i forhold til vores omkostninger til brændstof over tid.

- Som vi ser vores faktiske omkostninger, omfatter det også virkningerne af ændringer i valutakursen mellem amerikanske dollar og svenske kroner, og at vi ligesom andre flyselskaber afdækker både valuta- og brændstofpriser, skriver leder af SAS Revenue Management Tobias Jönsson i et svar til check-in.

SAS tjener ifølge check-ins udregninger ganske pæne summer på sit brændstoftillæg. Ifølge mediet minimum fem milliarder kroner årligt.

I finansåret 2015 havde SAS nemlig 26,9 millioner passagerer på sine ruteflyvninger, der alle har betalt mellem 186 og 1056 kroner i brændstoftillæg.

2. november 2015 blev tillæggene sænket til 1010 kroner for interkontinentale ruter, et fald på 4,4 procent, mens tillæggene på europæiske ruter faldt små 10 procent.

I mellemtiden har ærkerivalen Norwegian helt fjernet brændstoftillægget på alle ruter, der ikke går over Atlanten.

/ritzau/