SAS vil lokke storkunder til at betale forud

Skrevet af Elo Christoffersen

27/11/2012

Dagens topnyheder

Det er ikke nogen hemmelighed, at SAS har brug for penge i kassen. En af de måder det kan gøres på er at få kunderne til at betale forud.

I begyndelsen af november introducerede SAS ” Credits Prepaid”. Ordningen giver kontante fordele at hente, hvis en virksomhed vælger at deponere et beløb hos SAS som forudbetaling for køb af flybilletter.  Når virksomheder tilmeldt SAS Credits-programmet køber flybilletter hos SAS og ni andre flyselskaber modtager man en rabat på 2 - 4 % af billetprisen. Rabatten udbetales i SAS Credits, som kan omsættes til et beløb, der kan købes rejser for. Én SAS Credit svarer til en krone til nye rejser.

Op til 200.000 kroner i forudbetaling

Under overskriften "Vil I have mere for pengene?" vil SAS have virksomhederne til at indsætte et større pengebeløb på rejsekontoen hos selskabet, hvorefter det vil blive belønnet med ekstra SAS Credits. Kampagnen er målrettet virksomheder, der årligt køber SAS-billetter for op imod en halv million kroner. Køber virksomheden for op til 100.000 kroner årligt anbefaler SAS at indsætte 50.000 kroner på rejsekontoen, hvorefter man modtager 5000 SAS Credits svarende til en rabat på 10 procent.

En virksomhed, der køber billetter for op til 250.000 om året med SAS anbefales at deponere 100.000 kroner på rejsekontoen mod at få 12.000 ekstra SAS Credits. Det svarer til en rabat på 12 procent. Indsætter man i stedet 200.000 kroner på rejsekontoen hos SAS, vil rabatten være 15 procent, idet det udløser 230.000 SAS Credits.

Ingen sammenhæng med likviditet

Hos SAS afviser man, at det nye produkt skal medvirke til at skabe en forbedret likviditet.

- Der har været et ønske hos vores kunder i dette segment om at kunne optjene større rabatter hos os, og produktet har været længe undervejs. Vi skal først ud at præsentere produktet for kunderne nu, siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS til check-in.dk.