SF kræver kædeansvar i transportbranchen

admin

|

10/06/2014

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

SF vil have mere end blot ord fra regeringen i sagen om, at Post Danmark og SAS Cargo - begge virksomheder der er helt eller delvist ejet af staten - har hyret billig udenlandsk arbejdskraft til at køre fragt for dem.

Transportminister Magnus Heunicke (S) har udtalt, at han vil sætte en stopper for praksissen. Finansminister Bjarne Corydon (S) har indtil videre bedt om en redegørelse.

Det får kritik med på vejen fra SF’s transportordfører, Karsten Hønge, som også har en løsning klar:

- Det er nemt for transportministeren blot at fordømme brugen af billige, østeuropæiske chauffører. Og det er for vattet af finansministeren blot at kræve en redegørelse, siger han.

Ifølge Karsten Hønge er der ikke brug for ord eller redegørelser, men for handling.

- SF har længe argumenteret for, at vi skal indføre kædeansvar i Danmark, så virksomheder, som for eksempel SAS og Post Danmark, også er ansvarlige for forholdene hos deres underleverandører. Det vil kunne løse disse problemer.

- Spørgsmålet er så bare: Vil Magnus Heunicke være med til at indføre kædeansvar, så vi kan komme problemet med cabotage og social dumping til livs? Det håber jeg, siger Karsten Hønge.

TV2 Nyhederne har de sidste dage afdækket, at store statsselskaber som Post Danmark og SAS Cargo er med til at underbyde danske chauffører ved at hyre billige østeuropæiske chauffører fra firmaet Kim Johansen.

Det har fået flere ministre til at love handling over for løndumping og den såkaldte cabotagekørsel, hvor udenlandske lastbiler kører i Danmark.

Pressechef i SAS Trine Kromann-Mikkelsen afviste mandag, at der er noget ulovligt ved SAS Cargos brug af firmaet, som benytter sig af udenlandske chauffører.

Også direktør Kim Johansen afviser kritikken og henviser til, at chaufførerne kører efter europæiske transporttilladelser.

/ritzau/