SF: S svigter aftale som udspil i valgkamp

Skrevet af admin

09/05/2015

Dagens topnyheder

Socialdemokraterne har droppet reklameafgiften i sidste øjeblik som led i valgkampen. Fredag forhandlede finansminister Bjarne Corydon (S) stadig reklameafgiften med SF's gruppeformand, Jonas Dahl.

Det oplyser Jonas Dahl, som skoser Socialdemokraterne for at svigte reklameafgiften, der blev aftalt på finansloven for 2012, da SF stadig sad i S-R-SF-regeringen.

- Så sent som i går (fredag, red.) drøftede jeg det med Bjarne Corydon. Så fik jeg her til morgen en melding fra Benny Engelbrecht om, at de ville afskaffe reklameafgiften. Vi havde gerne fortsat drøftelserne, men det ønskede regeringen ikke, siger Jonas Dahl.

- Man må respektere, at vi er i valgkamp. Men jeg synes, at det er lidt ærgerligt, at man løber fra en aftale.

SF og Enhedslisten ville for få uger siden afskaffe reklameafgiften og hæve prisen på cigaretter ligesom regeringen. Forskellen er, at regeringen ikke vil kompensere i det samlede grønne regnskab, siger Jonas Dahl.

Det er problematisk, når Danmark hvert år udleder 250.000 ton CO2, fordi vi fordeler reklamer i hjemmene. Der lander godt 60 kilo reklamer i postkassen pr. husstand i Københavnsområdet, siger han.

- Vi foreslog regeringen, at man skulle have en "Ja, tak" ordning til reklamer i stedet for den "Nej, tak" ordning, vi har nu, siger SF's gruppeformand.

Han tvivler på, at der kommer flere hundrede job i den grafiske branche, fordi afgiften forsvinder, som HK Privats formand, Simon Tøgern, vurderer.

- Vi har ikke et religiøst forhold til reklameafgiften. Derfor ville vi gerne drøfte at afskaffe den. Det er selvfølgelig regeringens oplæg til valgkamp ligesom nye motorvejsprojekter. Regeringen har jo ikke flertal for den politik, den lægger frem, siger Jonas Dahl.

- Jeg er specielt skuffet over, at De Radikale er blevet så sortseende.

/ritzau/