Socialt bedrageri: Rebild Kommune tager nyt våben i brug mod sociale bedragere

Sara Christiansen

|

12/10/2012

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

 

Hos Rebild kommune er man ofte udsat for henvendelser fra borgere, som skriver eller ringer ind, med formodninger om, at en anden borger på sociale ydelser prøver på at snyde systemet, ved at modtage ydelser som denne ikke er berettiget til - altså socialt bedrageri.

Henvendelserne sker oftest på telefon, e-mail eller pr. brev, men som et forsøg har kommunen nu givet borgerne et nyt værktøj til at kontakte dem på.

Indtil den 31. december 2012 kan borgerne nu indberette deres mistanke via en ny selvbetjeningsside på kommunens hjemmeside.

Formålet med dette nye værktøj er, at få så mange oplysninger i sagen som muligt, da mange borgere glemmer oplysninger når de ringer eller skriver. Og her kan kommunen hurtigt af- eller bekræfte om der en grund til at starte en sag op om eventuelt socialt bedrageri.

- Når en borger benytter selvbetjeningsløsningen, er der nogle faste spørgsmål der skal tages stilling til. F.eks. om indberetningen handler om sort arbejde, sociale ydelser eller andre forhold. Desuden bliver borgeren stillet en række spørgsmål, som jeg ville stille hvis vi sad over for hinanden, men som borgeren måske ikke tænker på hvis vedkommende sidder og skriver et brev, forklarer kontrolmedarbejder Tom Jespersen ved Rebild kommune.

Borgerne har dog stadig mulighed for at henvende via telefon, brev eller e-mail, og man kan gå ind på kommunens hjemmeside under ’Kommunen’ > ’Borgerservicecentret’ for yderligere oplysninger.

 

Modelfoto: Colourbox.com