Tænketank: Topstyring invaliderer folkeskolernes konkurrenceevne

Skrevet af admin

08/08/2016

Mest læste i dag

Topstyring gør det svært for de danske folkeskoler at konkurrere med de mere smidige frie grundskoler, når det gælder evnen til at tiltrække ressourcestærke elever.

Det mener Frank Skov, der er analysechef i centrumvenstre-tænketanken Cevea.

- Hvis politikerne kunne holde snitterne for sig selv og gav den enkelte skole mulighed for at skabe en identitet omkring sig selv, så ville folkeskolerne fungere fuldt ud lige så godt som de frie skoler.

En ny rapport fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at knap hvert tredje barn af akademikerforældre går i en af landets frie grundskoler i 8. klasse.

Rapporten slår også fast, at andelen af børn i privatskoler er steget med 25 procent siden 2007.

Frank Skov mener ikke, at det er de veluddannedes økonomiske fordel, der gør, at flere sender deres børn på privatskole. Det handler i højere grad om, at de frie skoler har flere muligheder for at tilpasse sig.

- De frie skoler kan lave meget bedre skoler, fordi de har en regel, de skal styre efter, nemlig at sørge for deres børn kan bestå 9. klasse. Derudover kan de indrette sig præcis, som de har lyst til, siger han.

Flere eksperter er bekymrede for, hvad udviklingen kommer til at betyde for de elever, der bliver tilbage i folkeskolen.

Den bekymring deler Frank Skov.

- Jo flere af de stærke, der falder fra, jo flere af de svage, der har brug for meget hjælp, vil der være tilbage i folkeskolen, siger han.

Hvis ikke folkeskolerne skal tømmes for ressourcestærke forældre og elever i fremtiden, så er der ifølge Frank Skov kun én løsning.

- Løsningen er simpel. Folkeskolerne skal fungere under samme regler som friskolerne. Vi skal gøre op med forestillingen om, at undervisningen skal foregå, som den har foregået de sidste 80 år. Der skal være nogle flere tilbud, siger Frank Skov.

/ritzau/