TDC-chef: Sitel kan give bedre service med færre ansatte

Skrevet af admin

06/08/2014

Dagens topnyheder

Selvom TDC's kundeservice fremover skal varetages af færre ansatte, så vil telegigantens kunder fremover blandt andet opleve, at der er kortere vej fra at løfte røret, til man får en servicemedarbejder i røret.

Ifølge TDC's koncerndirektør, Jens Aaløse, vil kunderne kun få en bedre oplevelse ud af, at TDC nu siger farvel til 800 danske ansatte, som fra oktober bliver outsourcet til amerikanske Sitel.

- Vi tror, at Sitel kan håndtere det med færre ressourcer, end vi er, men hvor mange kan vi ikke sige. Det er nok ikke voldsomt store tal, siger Jens Aaløse.

Selvom der nu bliver færre stillingsnumre, så regner koncerndirektøren med, at fyringer langt hen ad vejen vil kunne undgås i afdelingerne for kundesupport, hvor de ansatte typisk ikke er ansat så lang tid ad gangen.

- Vi tror, at vi kan håndtere det via naturlig afgang, fordi vi har at gøre med en afdeling i TDC, hvor medarbejderomsætningshastigheden er høj. Det er den af helt naturlige årsager, fordi der er mange yngre medarbejdere, der starter på studie og andet, siger han.

Som en del af aftalen om at lade Sitel tage sig af en stor del af praktiske kundeservice-opgaver bliver stillinger flyttet fra København og Aarhus til Sønderborg og London.

Omkring 150 danskere skal fremover tage telefonen fra et kontor i London, når TDC's kunder ringer for at spørge om hjælp.

Samtidig har Sitel forpligtet sig til at forbedre kvaliteten af kundeservice blandt andet ved hurtigere svartider.

Koncerndirektøren kan ikke sige noget om, hvad de konkrete mål er med den forbedrede kvalitet.

- Men vi har tilladt os at bruge formuleringen, at der vil kommer et signifikant løft i den kundeoplevede kvalitet. Det betyder, at kunder fra oktober vil opleve bedre tilgængelighed, når man ringer til TDC, siger han.

- Jeg vil ikke blive overrasket, hvis man oplever svartider, der er to til tre gange hurtigere end i dag, siger Jens Aaløse.

Ledelsen i TDC satte i begyndelse af året et større analysearbejde i gang for at finde frem til, hvilke dele af koncernen der kan overtages af eksterne partnere.

Og det er måske ikke sidste gang, at opgaver i TDC overlades til andre virksomheder. Koncerndirektøren kan sagtens forestille sig flere outsourcingrunder i fremtiden.

- Men i forhold til den afdeling, hvor jeg arbejder i TDC, er der ingen konkrete planer, siger Jens Aaløse, som sidder i spidsen for service- og supportfunktioner i TDC.

/ritzau/