Transportminister: Cityringen var kørt helt af sporet

Skrevet af admin

20/08/2014

Dagens topnyheder

Transportminister Magnus Heunicke (S) er langt fra tilfreds med, at Cityringen nu viser sig at blive et halvt år forsinket og en milliard kroner dyrere end ventet. Men det kunne have set endnu værre ud, lyder det fra ministeren.

- Kun 15 dage efter at jeg tiltrådte, fik vi en advarsel fra Metroselskabet om, at projektet risikerede mindst to-tre års forsinkelse, hvilket kunne gøre Cityringen mellem 2,4-4,5 milliarder kroner dyrere, siger Magnus Heunicke i en skriftlig kommentar.

- Med andre ord: Projektet var kommet ud af kontrol, og var den nye lovgivning ikke trådt i kraft, ville projektet med stor sikkerhed være blevet langt mere forsinket og fordyret, end tilfældet er i dag, tilføjer ministeren.

Fordyrelsen skyldes ifølge Metroselskabet et skred i tidsplanen, så udvidelsen af den københavnske metro - Cityringen - først kan byde passagererne velkommen i juli 2019. Den oprindelige plan lød på en åbning i december 2018.

Merprisen på en milliard kroner består af 700 millioner kroner til finansiering af den forlængede byggeperiode og 300 millioner kroner til naboerstatninger.

- Resultatet viser, at projektet var kørt af sporet, og det var bydende nødvendigt at få skabt klare og stabile rammer for byggeriet, siger Magnus Heunicke.

Tilbage står spørgsmålet om, hvem der skal betale ekstraregningen, og det skal transportministeren drøfte med kollegerne på Christiansborg, og medejerne af Metroselskabet Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.

- Fra statens side har vi reserveret 300 millioner kroner til netop denne slags metrofordyrelser. De penge kommer fra andre anlægsprojekter under Transportministeriet, som er færdige og er blevet billigere end budgetteret, siger Magnus Heunicke.

Risikoen for forsinkelsen af byggeriet har været kendt et stykke tid, efter at en række naboklager har begrænset selskabets muligheder for at udføre støjende arbejde om aftenen og natten samt i weekenderne.

Det fik transportminister Magnus Heunicke til at gå ind i sagen og lave et lovindgreb, som fastlagde vilkårene for byggeriet og udvidede naboernes mulighed for erstatning.

På den baggrund har Metroselskabet i løbet af sommeren forhandlet en ny tidsplan på plads med entreprenørerne, og det er den, som ligger til grund for den nye åbningsdato.

/ritzau/